שבוע לאחר שחמאס קיים תרגיל גדול על גבול הרצועה, גם בצה"ל החלו בשעות הלילה (שלישי) תרגיל רחב היקף של פיקוד הדרום במרחב אוגדת עזה ובערים אשקלון, נתיבות ואופקים. התרגיל נועד לבדוק את מוכנות הכוחות בכל הקשור לחדירות פתע של מחבלים מהחמאס דרך מנהרות טרור ליישובי הדרום.



תרגיל אוגדת עזה

"התרגיל מדמה מגוון תרחישים גם בעומק וגם בחזית" אמר גורם בכיר בפיקוד הדרום. "אנחנו מתרגלים גם מצב של חדירה לשטח ישראל בין היתר באמצעות אופנועים שיצאו מתוך מנהרות וכאן גם תרגלנו את חלוקת הכוחות של מי מטפל עד איזה קו גבול. התרגיל הוא בשיתוף המשטרה שערוכה בגב שלנו ובחיבור ישיר" סיפר הבכיר.



טנק משתתף בתרגיל האוגדה. צילום: דובר צה"ל
טנק משתתף בתרגיל האוגדה. צילום: דובר צה"ל



שיתוף פעולה ראשון עם הרשויות המקומיות


התרגיל עצמו מבוסס על תרחישים שנכתבו מראש כחלק מגרף האימונים של האוגדה. "לקחנו מגוון תרחישי קצה" הסביר הגורם בפיקוד הדרום. "המטרה היא להיות מוכנים לכל תרחיש. תרגלנו תרחישים של חדירה ממנהרות, חדירה של מחבלים מהים וגם חדירות מהאוויר, ונפיק לקחים בסיום התרגיל. יש לציין שלא מדובר בתרחיש אחד, בתרגיל התמודדנו עם הגנה מפני חדירות מחבלים בגלים וגם של חדירות בו זמנית מהמנהרות, מהאוויר ומהים, הפתענו את הכוחות בגלים שונים" הסביר.



בנוסף למצבים אלה, באוגדה תרגלו גם אירוע מתפרץ, כלומר חדירה שמתרחש בהפתעה וללא התרעה מודיעינית, תרגיל שנועד לבדוק את הכשירות המבצעית של האוגדה להתמודד עם אירוע שבו יתכן כי המחבלים כבר הצליחו לחדור לתוך יישוב בדרום, ואף תרחיש של חטיפה."זה תרחיש ללא התרעה שכולל לחימה עם מחבלים שרוצים לחדור לעומק שטח ישראל כולל לבסיסים ויישובים" הסביר הגורם. גם מערכי הרפואה, כיתות הכוננות והרבש"צים תורגלו כמי שנדרשים במהלך התרגיל לטפל בנפגעים. הגורם הבכיר החמיא לכוחות האזרחיים ואמר כי "כ"בפעם הראשונה אנו מתחברים פה לרשויות המקומיות שגילו שיתוף פעולה יוצא מן הכלל. חלק מהרשויות תרגלו גם מעבר ממצב שגרה למצב חירום".

 


כוחות צה"ל נערכים במהלך התרגיל. צילום: דובר צה"ל
כוחות צה"ל נערכים במהלך התרגיל. צילום: דובר צה"ל



קצינים בתדרוך בשטח. צילום: דובר צה"ל
קצינים בתדרוך בשטח. צילום: דובר צה"ל



חמ"ל האוגדה. צילום: דובר צה"ל
חמ"ל האוגדה. צילום: דובר צה"ל



קציני צה"ל בשטח. צילום: דובר צה"ל
קציני צה"ל בשטח. צילום: דובר צה"ל