שתי יממות אחרי שביצע את טיסת הבכורה במטוס ה"אדיר"', ה-F-35, הגיע הבוקר (רביעי) מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, לכנס "כלכליסט" ונתן סקירה על התעצמות חיל האוויר הישראלי לצד האיומים העתידיים שהחיל נערך אליהם. "הטיסה אפשרה לי להביט בטלסקופ לעתיד של חיל האוויר וביטחון מדינת ישראל", אמר האלוף אשל. "צפויה פה מהפכה בהקשר הצבאי אווירי שתשפיע על הרבה מאוד גורמים. יש פה מרכז מידע וניתוח מעופף ורשתי. לא צריך להסתכל על המטוס הזה כבודד אלא כמכלול שיודע לקלוט לנתח ולספק את התמונה לכל רוחב המערכת, מידע מבצעי ומודיעיני והוא הולך להפוך את חיל האוויר להיות הרבה יותר אפקטיבי, הרבה יותר קטלני והרבה יותר שריד".



מפקד חיל האוויר קשר בין נחיתת המטוס החדיש והיעד המבצעי שלו להדממת אחרון מטוסי ה"נץ", מטוס הקרב שתקף את הכור הגרעיני בעיראק לפני 35 שנים. "בשנת 2017 הוא יהיה מבצעי", הכריז אשל על ה"אדיר", "השאלה היא איזה מזרח תיכון הוא הולך לפגוש. בשביל להבין את זה נחזור יומיים אחורה, הדממנו את מטוסי הנץ אלו המטוסים הראשונים שהגיעו לישראל בשנת 1980 והם היו מיועדים לאיראן בעקבות המהפכה האסלאמית. אלו המטוסים שחתומים על תקיפת הכור בעיראק ועל תקיפה של אלפי מטרות בעימותים ומלחמות". האלוף אשל אמר כי המטוס האחרון הודמם השבוע. "אבל המטוס הזה, ה'נץ', פגש מציאות שונה לחלוטין מהמציאות שאנחנו חווים אותה. היו מדינות וצבאות ואיום טילים".



"אנחנו מסתכלים היום לשנת 2017 והעתיד ומה ה'אדיר' יפגוש, וזה מזרח תיכון משתנה", אמר הקצין הבכיר, "אבל יש פה כמה גורמים שיהיו קבועים. הלחימה בטרור תימשך, ההתעצמות של האויבים תימשך. התעצמות הטרור תאפשר לנו להוות גשר עם מדינות שכנות בלחימה בטרור והתוצאה של זה היא הישגים פיזיים ומוחשיים. ברמה האסטרטגית זה הגשר. וזה מתבסס על יכולות הכוח האווירי".



יהפוך את חיל האוויר להרבה יותר אפקטיבי. מטוס ה"אדיר" בישראל. צילום: אבשלום ששוני
יהפוך את חיל האוויר להרבה יותר אפקטיבי. מטוס ה"אדיר" בישראל. צילום: אבשלום ששוני



לדבריו, "צץ איום, צצה הזדמנות, הכוח האווירי יודע לממש את היתרון". "בקצב כזה נהיה תמיד רלוונטיים. אנחנו יודעים להביא את היתרון מאוד מהר. אנחנו יכולים לפעול בדיסקרטיות מרובה וזה מאפשר לקחת את העוצמה ולהתאים אותה לפעולה דיסקרטית ושקטה, כמעט מאחורי הקלעים למטרות שאנחנו נדרשים אליהם. בנוסף, שליטה אווירית זו עוצמה. יש לנו גמישות מאוד גדולה בהפעלת הכוח האווירי, בלי להתחייב למשהו גדול גם במחיר של החלטה לחזור. זה מייצר תמונה כוללת שאנחנו יכולים להציע למקבלי ההחלטות - מה שמאפשר חופש פעולה".



האלוף אשל התייחס גם למצב בסוריה ולהשפעתו על חיל האוויר. "מאז קריסת סוריה וכניסת דאעש למזרח התיכון, חיל האוויר פוגש לא מעט מדינות באוויר". לדבריו, התיאום מול הרוסים והיכולת לראות קואליציות, מייצר מבט-על מרתק על הנעשה במזרח התיכון. הוא הצביע בפעם הראשונה על שחיקה ביתרון בגלל ריבוי הגורמים שהגיעו לאזור ."יש הרבה מאוד שחקנים פה. השמיים במזרח התיכון צפופים מאוד ויש פה קואליציות ואפשר לעשות פה טעויות גדולות שיגבילו מאוד את החופש של צה"ל ושל מדינת ישראל. ולכן אנחנו חייבים לפעול נכון, להימנע מחיכוך ולממש את ההבנות האסטרטגיות בין מדינת ישראל למעצמות".



"בסוף הקצין הצעיר בקצה צריך להחליט אם הוא יורה או לא, בין אם הוא על הקרקע או באוויר, שייקח את ההחלטות הנכונות שלא יסבכו את מדינת ישראל. זה לתרגם דירקטיבה להחלטה".



מפקד חיל האוויר הכריז בכנס על קיום התרגיל הבינלאומי הגדול ביותר שנחת כאן אי פעם. "הידע שלנו הוא נכס. צבאות מהעולם עומדים בתור כדי ללמוד. שיתוף הפעולה הזה מאפשר לשחקנים שפועלים בזירה הזאת להיות אפקטיביים. זה לא רק בשיחות ואנחנו בשנת שיא בפעילות משותפת ושנה הבאה יערך פה התרגיל הבינלאומי האווירי הגדול שנעשה אי פעם וישתתפו בו תשע מדינות. זה חלק מהדיפלומטיה האווירית".