עימאד אבו שמסייה, הפלסטיני מתל רומיידה בחברון, שצילם את החייל אלאור אזריה יורה במחבל לפני עשרה חודשים, סיפר הערב (שבת) לסוכנות הידיעות הפלסטינית מען, כי קבוצה של מתנחלים ניסתה לפרוץ לביתו, אולם חיילי צה"ל הנמצאים במקום מנעו זאת. אבו שמסייה סיפר כי בשעות הערב, עם יציאת השבת, תקפו מתנחלים את ביתו בשכונת תל רומיידה במרכז חברון שבה נמצאים מאות חיילים, וכאשר ניסיונם סוכל הם החלו ליידות אבנים, שגרמו נזקים לבית. כבר במהלך השבוע, ראש מועדון האסיר הפלסטיני, אמג'ד א-נג'אר, ביקש להקים ועדה שתגן על הצלם מאיומיהם של המתנחלים.



ביוני האחרון הגיע אבו שמסייה לבית הדין הצבאי והעיד במשפטו של אזריה. לאחר שהוצגו שוב שני הסרטונים מהזירה, סיפר הצלם בערבית על המתרחש, כשמתורגמן מתרגם את דבריו: "התחלתי לצלם ממרחק של 30 מטרים וחיילים הרחיקו אותי, אז עליתי לגג בית של השכנים והמשכתי לצלם, אך גם משם ביקשו ממני לעזוב. התקשרתי לבחורה מבצלם אבל לא נתנו לי ללכת ולהביא לה את הסרטון אז הבן הקטן שלי העביר לה את כרטיס המצלמה. מאוחר יותר באותו היום מסרתי את הכרטיס לחוקר הצבאי".



אבו שמסיה נשאל האם בנו נעצר בעבר וענה "הוא נעצר ושחררו אותו בבית משפט. כל אחד יכול להיעצר". עוד הוסיף הצלם, שעדותו הייתה יכולה להוות מפתח להמשך המשפט, כי "בגלל שלא יכולתי לצאת מהבית שלחתי את הבן שלי בדרך לא דרך להעביר את כרטיס המצלמה. אחרי זה המתנדבת של בצלם שלחה את הכרטיס בחזרה ומאוחר יותר בא החוקר מהצבא ונתתי לו את כרטיס הזיכרון".



אלאור אזריה בבית המשפט. צילום: אבשלום שושני



כזכור, ביום רביעי האחרון, הרכב של שלושה שופטים בבית המשפט הצבאי בקרייה קבע, קבע פה אחד כי אזריה הורשע בהריגה. גזר הדין יינתן בעוד כחודש, ועורכי דינו של החייל כבר הודיעו כי יערערו על ההחלטה להרשיעו. המשפט, שנמשך כבר עשרה חודשים, סחף אחריו מדינה שלמה והיה בין המשפטים המתוקשרים ביותר בצה"ל.



"ישנה עבירת הריגה מעל לכל ספק", ציינה ראש הרכב השופטים, אל"מ מיה הלר, עם ההודעה על הכרעתם. בנוגע לעבירת התנהגות שאינה הולמת בה הואשם, ציינו השופטים: "מצאנו את העבירה ברף הגבוה ביותר, הנאשם פעל בכוח מעבר לנדרש וקיפח חיי אדם, גם אם מדובר במחבל". השופטים התייחסו לתפקידו של אזריה, שהיה חובש בשטח, וציינו כי "נוכח מעמדו כדרג צבאי רפואי מעשיו של הנאשם הינם התנהגות שאינה הולמת ואנו מרשיעים אותו גם בעבירה זו".