אתגרי הלחימה שעומדים בפתחו של צה”ל דורשים לא פעם שינוי בתורת הלחימה. כך, למשל, בצה”ל מבינים כיום כי העימותים הבאים יתרחשו בעיקר בעומק שטח האויב, ולכן הוחלט כי החל מהמחזור הנוכחי של הכשרת קצינים לוחמים, צה”ל יוסיף אימונים בשטח בנוי, כמו גם אימון שישלב לחימה עם חילות שונים.



“בסיום ההכשרות בקורס קצינים אנחנו מוסיפים אימון חשוב שנקרא סק”ם - סדרת קו משולבת”, מספר גורם בכיר בצה”ל. “המטרה המרכזית היא להכשיר את הצוערים למשימה אחת משותפת בזרוע היבשה. אחרי שהצוער לומד את כל שלב הפיקוד שלו, אנחנו לוקחים אותו לסדרה המשותפת ומלמדים אותו לפקד על מבצע רב־חילי. אנחנו מלמדים את הצוערים איך להילחם ביחד. קצין בחי”ר, למשל, ילמד להילחם עם הנדסה, שריון ושאר היחידות. עשינו את זה בעבר, אבל החל מהמחזור הנוכחי זה יהפוך ליותר משמעותי על ידי הארכת ההכשרה של הקצין. זה חלק מתהליך שמובילה זרוע היבשה. בעתיד אף נאריך את פרק ההכשרה בעוד כמה שבועות”.



המטרה המרכזית היא להפוך את השיח בין המפקדים בחילות השונים לשיח זהה. כלומר, היום קצין בשריון צפוי לפגוש בשדה הקרב גם לוחמי צנחנים, והמטרה היא שאותו קצין ידע לדבר בשפה של לוחמי החי”ר ואף ידע להבין את השפה שהוא שומע בשטח ובקשר. “אנחנו מסיימים את ההכשרה בשני תרגילי גדודים מלאים, דבר שלא היה עד היום”, מסביר הגורם הבכיר בצה”ל. “לפני שהצוערים מגיעים ליחידות, הם כבר מתנסים בתרגיל גדודי מלא. את זה אנו מבצעים בשטחים המדמים תרחישים שהם צפויים להיתקל בהם בעתיד, למשל לחימה בשטח אורבני. זה הכי קרוב לשדה הקרב. בעבר זה נעשה בעצימות קטנה יותר. המטרה היא שהצוערים יחוו לחימה משותפת”.



שינוי נוסף בהכשרת הקצינים הלוחמים נוגע, כאמור, לתוספת של אימונים בשטח בנוי. “בעבר התאמנו בעיקר בשטח פתוח, אך כיום 50% מהתרגילים מתבצעים בשטח בנוי, כי זה סוג הלחימה שניתקל בו בעיקר בעתיד”, מסביר אותו גורם בכיר בצה”ל. “שם מסתתר האויב. גם חטיבת חי”ר שנכנסת לשטח בנוי נתקלת בהרבה בעיות. אנחנו מבינים שרוב הקצינים יפקדו על לחימה בשטחים בנויים, ולכן חשוב לנו לקרב אותם בהכשרה כמה שיותר למציאות”. 



השבוע לפני: הושבו גופותיהם של שלושת חיילי צה”ל שנחטפו בהר דב, 29.1.2004


השבוע לפני 13 שנה הושבו גופותיהם של שלושת חיילי צה”ל - בני אברהם, עדי אביטן ועומר סואעד - שנחטפו ב־7 באוקטובר 2000. במסגרת החטיפה, הפעילו מחבלי חיזבאללה מטען רב־עוצמה נגד רכבם של שלושת החיילים בעת שערכו סיור לאורך גדר המערכת באזור הר דב. לאחר מכן הם חטפו את גופותיהם.



ב־29 באוקטובר 2001 הודיע צה"ל כי על סמך המידע שברשותו החיילים אינם בין החיים, והם נהרגו בעת החטיפה. ב־3 בנובמבר 2001 החלו משפחות החיילים לשבת שבעה עליהם.



ב־29 בינואר 2004, לאחר משא ומתן ארוך, בוצעה עסקת חילופי שבויים. בתיווכו של ראש המודיעין הגרמני הוטסו לגרמניה גופות שלושת החיילים והאזרח אלחנן טננבוים - ישראלי שנחטף והיה בשבי חיזבאללה מ־16 באוקטובר 2000. בד בבד שחררה ישראל 400 מחבלים פלסטינים והטיסה לגרמניה 36 בני לאומים אחרים, רובם לבנונים. 



חילופי גברי
שר הביטחון אביגדור ליברמן קיבל את המלצת ועדת האיתור למנות את אלוף משנה (במיל') זוהר פלטי לראש האגף המדיני־ביטחוני במשרד הביטחון, במקומו של אלוף (במיל') עמוס גלעד, שכיהן בתפקיד מאז שנת 2003.



יוצרים קשר
התעשייה האווירית הודיעה השבוע כי ביצעה התקשרויות בתחום הסייבר בהיקף של למעלה מ־100 מיליון דולר ב־2016. דירקטוריון החברה אישר הקמת מפעל ייעודי לתחום הסייבר בחברה הבת אלתא. אסתי פשין מונתה למנהלת המפעל.