"יש לקוות שהגעתה של נושאת המטוסים ג'ורג וו. בוש לחיפה בתחילת החודש מסמנת שינוי במדיניות הימית האמריקאית באגן המזרחי של הים התיכון. דילול הכוח הימי האמריקאי באזור בתקופת הנשיא אובמה אפשר את העמקת המעורבות הרוסית באזור מזרח הים התיכון ואת התחזקותו של הציר המאיים על ישראל שכולל את רוסיה-איראן-סוריה. אם המדיניות לא תשתנה, אנו עוד עלולים לראות נוכחות של הצי האיראני בנמלי סוריה", כך אמר פרופ' תא"ל (מיל.) שאול חורב, ראש המרכז למחקרי מדיניות ואסטרטגיה ימית של אוניברסיטת חיפה ומי שהיה בעברו ראש הוועדה לאנרגיה אטומית וסגן מפקד חיל הים.



לאחר למעלה מעשור בו לא פקדה נושאת מטוסים אמריקאית את נמלי ישראל, הגיעה אתמול לנמל חיפה נושאת המטוסים ג'ורג וו. בוש ( USS GEORGE H.W. BUSH - (CVN 77 ועל סיפונה למעלה מ-5,000 חיילים. לדבריו של פרופ' חורב, משימות נושאת מטוסים מסוג זה הן, בין היתר לאפשר נוכחות והרתעה ממושכת ולפעול כ"אבן פינה" של כוח משימה משולב לרבות פעילות משולבת עם בעלות בריתה של ארה"ב.



"הנושא הוא כמובן לא מתי היה הביקור האחרון של נושאת מטוסים בנמל חיפה, אלא מהי המדיניות והאסטרטגיה הימית האמריקאית באזור וההשלכות של מדיניות זו על האזור בכלל ועל ישראל בפרט. בזמן ממשל אובמה העניקה ארצות הברית עדיפות לפעילות ימית במזרח אסיה ובמפרץ הפרסי, מה שגרם לכך שהצי השישי הפועל בים התיכון פועל בכוחות מצומצמים ואיננו כולל עוד נושאות מטוסים. וכמו שאנו יודעים - בנושאים אסטרטגיים, כל וואקום מתמלא על ידי גורם אחר. מרגע שהאמריקאים צמצמו את פעילותם והיקף כוחותיהם הימיים במזרח הים התיכון, דאגו הרוסים למלא חלל זה ולזכות בהישגים גיאופוליטיים משמעותיים ביותר", אמר.



כבר בדוח שכתבה ועדת מומחים של מכון הדסון האמריקאי ומרכז חיפה לאסטרטגיה ימית של אוניברסיטת חיפה בחודש ספטמבר 2016, הודגשה החשיבות של חזרת הצי השישי לתפקידו המסורתי במזרח הים התיכון, ובמיוחד לאור השינויים הגאו-אסטרטגיים והגיאופוליטיים המתרחשים בו.



"מחברי הדוח שנפל בחלקי הכבוד להימנות עימם, חזרו וטענו שארצות הברית, בתור מעצמה גלובלית לא יכולה לשגות באשליה כי היא יכולה 'לברוח' מהמתרחש במזרח התיכון - ואי התמודדות עם בעיות אלה באור זה יביאו לכך שהן ירחיבו את פעילותן לאירופה וארה"ב עצמה. מכיוון שעד כה טרם פורסמה מדיניות/יציבה (Posture) אמריקאית חדשה, אני מקווה כי הגעתה של נושאת המטוסים ג'ורג' וו בוש, כמו גם תרגילי שיתוף פעולה ימיים שנערכו לאחרונה".


נושאת המטוסים. צילום: ג'ו לוציאנו