בכירים לשעבר במערכות הביטחון של בריטניה, צרפת, גרמניה, אוסטרליה, איטליה, ספרד וארצות הברית חיברו דוח, שפורסם היום (רביעי), ובו הם מזהירים מפני עימות צבאי מסוכן בין ישראל לחיזבאללה, שצפוי להתרחש בקרוב. בנוסף, במסמך שהוצג באירוע שהתקיים במכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון, נטען כי ארגון הטרור יעדיף להביא את המלחמה הבאה לאדמת ישראל, והלחימה עשויה להימשך זמן רב בתוך שטחי ישראל. 


 


לדבריהם, ארגון הטרור הלבנוני אחסן כ-100 אלף רקטות וטילים במחסני הנשק שלו מאז הסכסוך האחרון עם ישראל ב-2006, רכש ציוד נגד טנקים וכלי נשק לא מאוישים, אימן את אנשיו בלחימה לצד בשר אסד בסוריה, והפיץ את נכסיו הצבאים כמעט בכל עיר שיעית בדרום לבנון.



נסראללה. מה הוא מתכנן? צילום: רויטרס
נסראללה. מה הוא מתכנן? צילום: רויטרס



חיזבאללה, כך אמרו הבכירים, "החל בפעילות מבצעית לאורך הגבול והחל בהכנות בתוך לבנון שיכפו על ישראל תגובה". הם הוסיפו כי "סכסוך חדש וחמור הוא רק עניין של זמן".



קבוצת מחברי הדוח, שכוללת ראשי צבא לשעבר ממדינות המערב, הוקמה בשנת 2015 במטרה לבחון את מלחמת לבנון השנייה, והיא כוללת את האלוף לורד ריצ'ארד דנאט, הרמטכ"ל לשעבר של צבא בריטניה וחבר בית הלורדים, כמו גם את הגנרל קלאוס נוימן, לשעבר ראש המטה של צבא גרמניה (הבונדסוור), והגנרל ריצ'ארד קמפ, לשעבר מפקד הכוחות המזוינים הבריטים באפגניסטן וראש ועדת המודיעין הבריטית.



צה"ל במלחמת לבנון השנייה. צילום: פלאש 90
צה"ל במלחמת לבנון השנייה. צילום: פלאש 90



"היכולות הצבאיות המורחבות של חיזבאללה מוטמעות בקרב האוכלוסייה האזרחית בלבנון במה שעלול להיות פשע מלחמה, וגם מסכנות את יציבות יוניפ"יל", אמר דנאט, שהוסיף: "ההנהגה השולטת בהחלטות של מלחמה ושלום בלבנון מושפעת באופן משמעותי מתמיכתה של איראן והנה בעלת ניסיון בשדה הקרב בסוריה. לכן, עלינו לפעול בדחיפות כדי לצמצם את פעילות חיזבאללה בשביל לסייע במניעת מלחמת לבנון השלישית".



נוימן הוסיף: "אנו זקוקים ללחץ דחוף - לא פחות מאירופה - על כל ההיבטים של פעילות חיזבאללה ועל ממשלות איראן ולבנון, או שנראה שמלחמת לבנון החדשה תהיה הרבה יותר גרועה מהסכסוך האחרון".