החלטת הקבינט הביטחוני מהיום (שני) בנוגע לפסיקת בג"ץ על החזרת גופות מחבלים מעוררת סערה וביקורת. משפחת גולדין, שבנה הדר נמצא בידי חמאס, מסרה כי "החלטת הקבינט אומללה. מדיניות נתניהו חלשה ורופסת. ראש הממשלה נתניהו והקבינט בחרו להיכנע שוב לחמאס. ההחלטה שלא לקדם חוק המאפשר החזקה בגופות מחבלים והפעלת לחץ על חמאס היא החלטה אומללה המשדרת לאויב רפיסות וחולשה".



"אנו קוראים לנתניהו והשרים בקבינט לקרוא את הודעותיהם מיום חמישי האחרון ולא לזנוח את הליך החקיקה", הוסיפו, "כדי להחזיר את הדר ואורון הביתה צריכה ההנהגה הישראלית לגלות אומץ ונחישות״.



יו"ר סיעת 'יש עתיד', יאיר לפיד, תקף גם הוא בפתח ישיבת הסיעה בכנסת את ההחלטה. "החלטת הקבינט בעניין החזקת גופות המחבלים היא שילוב של פחדנות ערכית וחוסר אחריות מבצעית. במקום להפיל בכל פעם מחדש את התיק על בג"ץ, שהממשלה פשוט תעשה את העבודה שלה ותלך לחקיקה. אם הם ילכו לחקיקה אחראית בנושא, אנחנו נתמוך בה.



"בניגוד לשטויות שהם מוכרים לתקשורת, בג"ץ לא אסר עליהם לעשות כלום. הוא נתן להם מספיק זמן לחוקק, ומספיק אפשרויות לקבוע מדיניות. הם פשוט מעדיפים להילחם בבית המשפט הישראלי במקום להילחם בטרור האסלמי. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה פעם אחר פעם להציב לאויבינו קווים אדומים, ואז לא לעמוד בהם. זה מה שקרה מול ההתבססות האיראנית בסוריה. זה מה שקורה עכשיו מול עזה. אנחנו מעצמה אזורית, ולא יכול להיות שהחמאס יתגרה בנו בלי תגובה חריפה".



הדר גולדין ז"ל. צילום: דובר צה"ל



ח״כ ציפי לבני, אמרה בפתח ישיבת סיעת המחנה הציוני כי "כשנתניהו וליברמן נכשלים בביטחון הם בורחים ללאומנות ולפופוליזם - כדי להיראות חזקים במקום שידברו על החולשה הביטחונית שלהם. אצל נתניהו באופן שיטתי זה חוק הלאום שהוא המפלט אליו הוא בורח או יותר נכון - החוק נגד מגילת העצמאות. כך היה בשנת 2014, במהלך צוק איתן: בנט וליברמן תוקפים את נתניהו על חולשתו בסיום המבצע ומיד נתניהו רץ לחוקק חוק לאום קיצוני. כך בדיוק גם עכשיו - כי כשנתניהו חלש מול החמאס הוא רץ לחוקק חוק לאום ובורח ללאומנות".



"ליברמן כמו ליברמן, כדי להסתיר את החולשה הביטחונית שלו, תמיד ימצא סיבה להתלהמויות נגד ערביי ישראל או הזדמנות לעסוק בחוק עונש מוות למחבלים", הוסיפה, "החוק של ליברמן הוא פוליטי ולא ביטחוני כי אם היה צורך ביטחוני כזה, מערכת הביטחון הייתה דורשת אותו אבל היא לא רוצה אותו. כשהצמד הזה נכשל בביטחון - הוא עובר מיד ללאומנות ופופוליזם".



ח"כ איציק שמולי אמר כי "החלטת הקבינט פחדנית ומבישה; במקום הצהרות גדולות וגלגול האחריות שוב לבג"ץ הגיע הזמן למעשים נכונים ותזכיר חוק אחד פשוט מכיוון הממשלה. הפסיקה הקודמת לא חוסמת אלא דווקא מאפשרת הסדרה חוקית של החזקת גופות המחבלים בתנאים מסוימים ולכן מה הטעם לחזור לדיון נוסף, פרט להזדמנות לחבוט שוב בבג"ץ, כדי לשמוע שוב את אותה התשובה במקום לקדם חוק עכשיו?"



הקבינט המדיני- ביטחוני קיבל היום את המלצת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לבקש דיון נוסף בבג"ץ בנושא החזרת גופות מחבלים, זאת בתום דיון שהתקיים הבוקר. שרי הקבינט הבהירו שגופות המחבלים לא יוחזרו ושהעקרונות המפורטים בדעת הרוב של השופטים אינם מקובלים. עוד הוחלט כי הליכי חקיקה לא יקודמו בשלב זה, עד לקבלת תשובה מבית המשפט לגבי קיום דיון נוסף.



לפני כשלושה חודשים דן בג"ץ בעתירות בני משפחות של מחבלים שביצעו פיגועים בשטח מדינת ישראל. "האם נכון שהמדינה שלנו, כמדינה יהודית ודמוקרטית שגאה בכך שהיא מדינה שפועלת לאור ערכים מוסריים וערכיים, תנהג כפי שהיא נוהגת בסוגיית השבת גופות מחבלים?" תהה השופט יורם דנציגר בדיון, בסיומו קבעו השופטים כי "מדיניות שמירת גופות המחבלים של ישראל - לא ראויה".