כמאה פעילי המחנה הציוני הגיעו הבוקר (שישי) ליום עיון מיוחד שהתקיים בתל אביב, תחת הכותרת "ביטחון ישראל 2018 – סיכויים וסיכונים", בו לקחו חלק, בין היתר, יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי וקודמו בתפקיד ח"כ יצחק הרצוג, ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, ח"כ ציפי לבני, עמוס ידלין ועוזי ארד. יועצו לשעבר של רה"מ בנימין נתניהו, עוזי ארד, תקף את התנהלותו של נתניהו על רקע נאומו של האחרון השבוע בכנס פעילי הליכוד. במסגרת זו, הצהיר ארד כי "יש להחליף את הממשלה", ואף טען כי "רה"מ מציג מצג שווא שקרי בכל הנוגע ליחסי החוץ של ישראל". הוא הוסיף כי "מצבנו לא טוב ורואים את זה באירופה ובמדינות נוספות". ידלין, מצדו, הזהיר כי בניגוד לעבר, "השנה לא ניתן לומר בוודאות שלא תהיה מלחמה". 

ארד ציין בלגלוג כי "נתניהו הציג דוקטרינה חדשה השבוע – דוקטרינת ה'אז מה?'. בהינתן מצב שרשות מסוימת מייצרת חקירות וממצאים, ושמה אותם על השולחן – רשאי גורם בכיר אחר לומר – 'אז מה'".

מי שכיהן בעבר כיועץ לביטחון לאומי, גם הסביר כי נתניהו הציג נתונים לא נכונים במהלך נאומו, שעורר סערה פוליטית אדירה. "הוא אמר ש-60% מהמלצות המשטרה מסתיימות ללא כתב אישום – זהו נתון לא נכון".

עוזי ארד. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
עוזי ארד. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


ארד המשיך וביקר בחריפות את התנהלות השלטון, כשטען כי הסכנה האמיתית לא נשקפת לישראל מבחוץ: "שינויי החקיקה מזעזעים את המבנה הישראלי. האיום הוא מבית, אנו מעוללים לעצמנו נזקים חמורים יותר מאשר אלו שאויבנו מעוללים לנו".

ברמה האופרטיבית, הציע ארד לבצע מספר שינויים, ובראשם "להחליף את ההנהלה הכושלת", והסביר: "ממשלה חדשה חייבת להיות מאוישת באופן אחר". לדבריו, "חיבור החרדים עם הימין, שמרכיב את הקואליציה, לא מהווה את המדיניות הנכונה לישראל".

מלבדו, גם אלוף במילואים (במיל') עמוס ידלין, המכהן כראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, ושירת בעבר כראש אגף המודיעין (אמ"ן), לא חסך ביקורת מהממשלה הנוכחית, ואף הזהיר מעימות צבאי קרוב: "במשך חמש שנים עמדתי לפני הקבינט ואמרתי שלא תהיה מלחמה. השנה, אני כבר לא יכול לומר זאת בוודאות, בשל ההתבססות האיראנית בסוריה". כמו כן, הוא הפתיע כשאמר: "התעשייה הצבאית האיראנית לא פחות טובה היום מזו הישראלית".

הוא הסביר כי ישראל חזקה מאוד, אך לדבריו, "אנחנו בדרך למדינה אחת. צריך לשנות את הכיוון שאליו האוניה נוסעת. אי אפשר להגיע לפתרון של שתי מדינות לשני עמים בזמן הקרוב, אך צריך ללכת למהלך עצמאי שמתואם עם ארצות הברית, שנשיאה הנוכחי הוא האוהד ביותר את ישראל מאז ומעולם".
ידלין הוסיף כי "מי שחושב שאפשר להגיע להסכם עם פתח משלה את עצמו, בעיקר כעת לאחר הסכם הפיוס, בעקבות הווטו של חמאס על כך".