"תהליך האזרוח של המעברים הוא מהלך נכון והוא מוביל לתוצאות בשטח. כל המעברים ביהודה ושומרון ובעוטף י־ם צריכים להיות תחת אחריות וניהול רשות המעברים של משרד הביטחון ולא באחריות צה"ל". כך אומר תא"ל במיל' כמיל אבו רוקון, ראש מנהלת המעברים במשרד הבטחון והמתאם הבא של פעולות הממשלה בשטחים, בשיחה עם "מעריב־השבוע".



הוא מספר כי 28 מעברים מסומנים כגדולים ומשמעותיים כשערי כניסה ויציאה מישראל, יהודה ושומרון וירושלים. מנהלת המעברים שאבו רוקון עומד בראשה חולשת על 14 מעברים מרכזיים ביהודה ושומרון ובידי צה"ל נותרו ארבעה בלבד, בעוד המשרד לביטחון הפנים מנהל עשרה מעברים גדולים סביב י־ם. אבו רוקון טוען: "יש הסכמה רחבה שאנחנו צריכים להיות הכוח המקצועי שינהל את המעברים. עכשיו הכל עניין של תקציב".



מסיכום הנתונים ברשות המעברים ל־2017 עולה כי במעברים ביהודה ושומרון חל גידול ונרשמו 15 מיליון כניסות פלסטינים לישראל לעומת 13 מיליון ב־2016. אבו רוקון מוסיף: "ככל שנרחיב ונשפר את פעילות המעברים כך ייטב לכולם, אנחנו צריכים לספק פתרונות למכסות הפועלים ובעלי ההיתרים שמספרם הולך ועולה. כניסת הפועלים לעבודה בישראל באופן חוקי היא פעולה שיש לה השפעות מרסנות על השטח מבחינה ביטחונית".



אבו רוקון מספר כי בשנה הקרובה ימשיכו להשקיע במנהלת בשיפור התשתיות: "בשנה החולפת שיפרנו את המעברים ללא הכר. במציאות היום לוקח לפלסטיני 12 דקות לעבור את המחסום לעומת שעות שזה היה לוקח בעבר". אבו רוקון מוסיף כי המעבר נפתח כבר בארבע לפנות בוקר, אך מרבית הפלסטינים כבר למדו שאת המעבר עוברים היום מהר והם מגיעים מאוחר יותר. "כולנו זוכרים ימים אחרים שבהם עובדים פלסטינים היו ישנים במעברים רק על מנת לעבור ראשונים". הוא מציין כי השירות שהשתפר לא פוגע ברמה הביטחונית של המעבר.



מגמה נוספת שהולכת וגדלה משנה לשנה היא של כניסת אזרחים ערבים ישראלים לשטחים באחריות הרשות הפלסטינית, בעיקר לצורכי קניות ובילוי. רק לג'נין נכנסו בשנה האחרונה 2 מיליון רכבים ישראלים, מה שתרם לכלכלה הפלסטינית כמיליארד וחצי שקל.



לגבי רצועת עזה אומר אבו רוקון: "הגדלנו את היכולת של מעבר כרם שלום כדי שיקלוט עד אלף משאיות ביום, פי עשרה מהיכולת שהייתה לו עד לפני פחות מעשור. למרות זאת, כתוצאה מהמצב הכלכלי הקשה ברצועה, הביקוש למשאיות בחודשים האחרונים מגיע רק לכמה מאות ביום".