אחרי ימים ארוכים של מתח יום שישי, יום האדמה, והצעדה הגדולה שארגון החמאס מוביל ברצועת מעזה מגיעים והדריכות בשיאה. שישה מאהלים כבר נבנו במרחק של כמה מאות מטרים בודדים מהגדר וההערכה בצה"ל היא כי עד השעה שתיים בצהריים צפויה מרב הפעילות להתרכז סביבם ללא אירועים חריגים. בשעה שתיים מעריכים בצבא צפויות להתחיל הפרות הסדר במוקדים שונים וכמה אלפים יתעמתו עם הכוחות המתוגברים בגזרה, שמספרם הוכפל בימים האחרונים.

חיילים בגבול רצועת עזה. צילום: רויטרס

מספר גדול של צלפים אמור להיפרס לאורך הגבול על מנת לבצע ירי מדויק במידת הצורך. בתחילה צפויים הכוחות להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות, אך במקרה שתהיה התקדמות לעבר הגדר וניסיון לפגוע בה או בציוד אחר של צה"ל יבוצע ירי חי, שיכוון אל עבר פלג גופם העליון של המפגינים. ההערכות הן שאירוע כזה יכול להימשך יותר מיום אחד.
 
עוד מעריכים בצה"ל שבחסות ההפגנות אנשי חמאס בלבוש אזרחי יסתובבו בין המפגינים. למרות ההצהרות של חמאס על כך שלא תהיה אלימות לא מזהים במערכת הביטחון ניסיון של חמאס בכיוון הזה ולא יודעים להגיד האם אכן יפעלו על מנת לוודא שהאירועים לא יתפתחו לאלימות. 

"עזה מוכנה לצעדה הגדולה"
 
״עזה מוכנה לצעדה הגדולה״, זהו המסר שהעביר היום ארגון חמאס. חמאס הודיע, כי הצעדה הגדולה תצא כבר משעות הבוקר אל הגבולות המזרחיים, ״עד נקודת הגבול הקרובה ביותר״. המארגנים הדגישו כי אוהל המחאה יהיה במרחק של 700 מטרים מגדר המערכת. ועדות רבות עובדות מסביב לשעון כדי שהצעדה הגדולה, שהיא המבחן הגדול של שלטון חמאס ברצועה, תצליח. 
 
במקביל, ולמרות שבכירי חמאס, בהם סלאח ברדוויל, הודיעו כי לא תהיה התפרצות לגדר והדגישו כי מדובר בצעדה בדרכי שלום ״כמסר לכיבוש הישראלי ולקהילה הבינלאומית שלא נוותר על זכות השיבה״, משרדי הבריאות, הפנים ועיריית עזה הודיעו על כוננות גבוהה, עם צפי לפצועים במהלך הצעדה. הצעדה באה ביום האדמה ה-42.

גבול רצועת עזה. צילום: רויטרס


עד כה נבנו אוהלים, הועברו למקום צינורות מים ושירותי בריאות. המארגנים ביקשו מהמפגינים לא להגיע לגדר ״כדי לא לתת תירוץ לכוחות צה״ל לפגוע בתהלוכה״. למרות זאת צעיר פלסטיני כבר נפצע מירי ליד ״אוהל השיבה״ מול חוזאעה, בדרום מזרח רצועת עזה.

מרוואן אבו נאסר, חבר הוועד הקהילתי למען השיבה הגדולה, הדגיש כי כל הוועדים סיימו את ההכנות למחאה בגבול שתתחיל ביום שישי. ״התהלוכה תעביר מסר לאויב הציוני ולקהילה הבינלאומית, שאיש אינו יכול לוותר על זכות השיבה של העם הפלסטיני״, הוסיף בשיחה לביטאון חמאס, ״א-ריסאלה״. ״יש התעניינות רבה בתהלוכה, ולכן כלי רכב רבים יסיעו מפגינים לאוהלי המחאה. נדאג לכל האמצעים כדי לחזק את המוחים - כולל מים, אוכל או שירותי בריאות״.

במהלך יום חמישי נרשמו כמה פעילויות, בהן ״צעדת אופנוענים״ וכן הפרחת עפיפונים שעליהם צויירו דגלי פלסטין. ״דגלי פלסטין הגיעו ראשונים אל האדמות הכבושות שלנו״, אמרה פאטמה אלעבדאללה. ״באנו עם העפיפונים שלנו כדי להעביר את אהבתנו והגעגוע שלנו לאדמתנו. אנחנו ממתינים לזכות הזו זה 70 שנים״. ואילו חבר הוועד המארגן מוחמד אבו ת׳ריא, הוסיף כי ״יש לנו מולדת שנגזלה ואנו נשוב אליה״.

במקביל, יציינו הערבים בישראל את יום האדמה בעצרות מרכזיות בכפר ראס ג׳ראבא הבדואי ממזרח לדימונה ובכפר א-רוחה בגליל. בנוסף, יצויין יום האדמה בתהלוכות ובפעילויות ברחבי הגדה המערבית.