השבוע השישי: עשרות מפרי סדר השחיתו והציתו היום (שישי) מספר מוקדים בצדו הפלסטיני של מעבר הסחורות בכרם שלום. הפורעים פגעו בצינורות הגז ובדלק המועברים מישראל לרצועת עזה ומיועדים לשימוש תושביה. מוקדם יותר, שני רחפנים לצרכי תיעוד של צה"ל נפלו בדרום הרצועה בעת שתיעדו את הפרות הסדר בגדר. מדובר צה"ל נמסר כי אין חשש לדליפת מידע, וכי נבדק מדוע כלי הטיס נפלו. כ-7,000 פלסטינים מפגינים היום בחמישה מוקדים בגבול רצועת עזה. צה"ל סיכל שני ניסיונות של קבוצת מתפרעים לבצע חבלה בגדר ולחצות לשטח ישראל במרכז הרצועה. כוחות צבא שעקבו אחר האירועים הגיעו אל הנקודות באופן מידי, והמתפרעים שבו על עקבותיהם.  
 
כ-430 פלסטינים נפצעו עד כה בעימותים האלימים, כך נמסר ממשרד הבריאות ברצועת עזה. מדובר צה"ל נמסר כי מפרי הסדר נוהגים באלימות, מבעירים צמיגים, מיידים אבנים לעבר הגדר וכוחות צה"ל ומשגרים עפיפונים אליהם מחוברים חפצים בוערים כדי להבעיר שריפות בשטח הארץ. כמו כן, הושלך מטען לעבר הגדר. כוחות צה"ל מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות, ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש. 

בתוך כך, בהודעה של גדודי אל קסאם, שנכתבה בעברית נכתב: "הושלמו ההכנות להעיף את עפיפוני התבערה לעבר החורשים בשטחים הכבושים". בצה"ל נערכים לעוד סוף שבוע של הפרות סדר על גדר המערכת. ההערכה היא שבאמצע החודש יגיעו האירועים לשיא מבחינת מספר המשתתפים והיקף האלימות והטרור הצפויים בהם, בשל הסמיכות ל"יום הנכבה".

לפי הערכת מערכת הביטחון, ניסיון חדירה המוני של מאות פלסטינים כמו זה שהתרחש בשבוע שעבר סמוך למעבר קרני, עשוי לחזור על עצמו גם היום. בשבוע שעבר זיהו בצה"ל כי לאחר שאחד הצעירים, ככל הנראה פעיל חמאס, תדרך בכריזה את המפגינים, התרחקה קבוצה גדולה ובה יותר מ־700 פלסטינים ממוקדי הפרות הסדר וניסתה לחדור את הגדר כקבוצה. נוסף על כך, כבר עכשיו מזהים בצה"ל כי חמאס פועל לקדם את מיקום מחנות האוהלים שבהם שוהים אלפי פלסטינים למרחק של כ־300 מטרים מגדר הגבול - לעומת 700 מטרים, כפי שהיה בהתחלה - בנסותו להביא עוד אנשים לידי עימות חזיתי עם צה"ל.
 
נפילת הרחפן ברצועת עזה. צילום: רשתות ערביות

פלסטינים מתפרעים בגבול רצועת עזה. צילום: דובר צה"ל
פלסטינים מתפרעים בגבול רצועת עזה. צילום: דובר צה"ל



גם אתמול המשיך “טרור העפיפונים" לפגוע בגידולי השדה של הקיבוצים והמושבים לאורך הגדר. במועצה האזורית אשכול נרשמו לפחות שתי תקריות שגרמו נזק לחורש טבעי באזור כיסופים. בכל השבוע האחרון סבלו תושבי האזור משריפות רבות שפרצו בגידולי השדה ובחורש הטבעי שבאזור. אחת השריפות פרצה ביער בארי.



בשל הימשכות המעשים לא מן הנמנע כי צה"ל יחל לתקוף מטרות חמאס גם בתגובה על אירועים שבהם עפיפונים יגרמו לשריפות, בנסותו לבלום את ההצתות. בצה"ל יבחנו פתרונות טקטיים זולים כדי לתת מענה טוב יותר לבעיה עוד קודם שהעפיפונים חוצים לשטח ישראל.



טרור העפיפונים נמשך. צילום: דובר צה"ל
טרור העפיפונים נמשך. צילום: דובר צה"ל



אתמול נרשם שקט יחסי לאורך הגדר. ואולם אירוע חריג אחד התרחש באזור מעבר קרני: פלסטיני שהתקרב לגדר ניסה לחבל במכשול. כוח צה"ל ירה בו ופצע אותו, ולאחר מכן עצר את הפלסטיני והעבירו להמשך טיפול רפואי ולחקירה. על גופו של החשוד נמצאה סכין, והוא, כאמור, ייחקר בשב"כ כאשר מצבו הרפואי יאפשר זאת.