מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו הלילה בצפון רצועת עזה מתחם צבאי של חמאס, כולל מבנים, תשתיות טרור ומתקן לייצור אמצעי לחימה, וזאת בתגובה לירי מקלעים מהרצועה שפגע אתמול בבתים בשדרות ללא נפגעים. יורם כהן, לשעבר ראש השב"כ, התייחס הבוקר (חמישי) בקבינט הביטחוני ב-103FM למצב ברצועה: "החמאס נמצא היום באחת מנקודות השפל שלו, גם בגלל מצב הכלכלי ברצועה וגם במבחינה ביטחונית. הוא מאבד את הנכסים שלו וצה"ל שומר על כוח ההרתעה תוך תפקוד טוב".

לדברי כהן, "בכל פרמטר שהוא חמאס נמצא במצב של חולשה והוא רוצה לצאת ממנו על ידי ניצול סוגיית העברת השגרירות האמריקאית לירושלים. הוא זכה להישג בתודעה הבינלאומית אך שילם על כך מחיר כבד. הציבור שלהם שילם מחיר כבד לקראת כניסת הרמדאן ואני חושב שהם יצטרכו לחשוב פעמיים לפני שהם יהיו מוכנים לשלם את המחיר הזה שוב בהיעדר כל הישג אמיתי". 

 

כשנשאל אם נכון לישראל ללכת למהלך שבעיקרו שיפור תנאי החיים בעזה השיב: "זו דילמה מאוד גדולה. מה לא עבד בהתגייסות ובהירתמות של הגורמים הבינלאומיים לבניית תשתיות ברצועת עזה? לא היה אינטרס ישראלי מובהק. יש כיום תמימות דעים בקרב ההנהגה הישראלית הביטחונית והמדינית שראוי לשקם ולשפר את המצב ברצועה למען רווחת התושבים בעזה ולמען ביטחון ישראל. מישהו צריך לשים המון כסף ולהשקיע וכנראה שבין הדיבורים למעשים יש פערים גדולים. חשוב לא לשכוח שישראל היא הגורם המרכזי הדוחף למען שיקום עזה כיום". 

כהן הוסיף: "אין חוסר במוצרים בעזה אלא חוסר במזומן. עבודה של העזתים בישראל תשפר את נושא האבטלה. בעקבות המצב העוין בין הצדדים אני חושב שלא נכון לעשות זאת כעת. אולי זה יהיה אפשרי עוד כמה חודשים כשהרוחות יירגעו ויהיה שיח טוב יותר". מערכת הביטחון ממליצה שנים ללכת בנתיב האזרחי וכלום לא קורה", הכריז רוני דניאל, "די שראש הממשלה יצהיר שישראל הולכת להוביל מהלך כלכלי ברצועת עזה. חמאס חושש מכך מאוד כי הוא בונה את עצמו בעקבות המצוקות".

חושש ממהלך כלכלי. אנשי חמאס בעזה. צילום: קול אל-אקצא
חושש ממהלך כלכלי. אנשי חמאס בעזה. צילום: קול אל-אקצא
"אנחנו בתקופה שלא הייתה לנו אף פעם, אנחנו נמצאים בהפסקת אש מתמשכת של ארבע שנים ללא נפגעים. ההנהגה של החמאס בעזה הם אנשים אכזריים אך ריאלים וניתן ללכת עמם בגישת המחוות מהצד שלהם ושלנו כמו חילופי שבויים ונעדרים. הבעיה היא שהם הולכים תמיד בגדול, גם דורשים נמל אווירי וגם דורשים נמל ימי, ישראל לא יכולה לאפשר את הדבר הזה". 
אלון בן דוד התייחס לדבריו: "נראה שהחמאס ייקחו בשתי ידיים כל קרש שישראל תציע להם. הרביעייה שמובילה את חמאס היא אכן רציונאלית אך לא בטוח שיש רציונל בצד הישראלי. אני רואה את התבהלה שאוחזת בציבור הישראלי כשמישהו קורה להסדרה בעזה ונדמה לי שאנחנו מסכלים כל רעיון ללכת בכיוון הזה". יואב לימור הוסיף: "אנחנו רואים את הדיון על הנמל שלא מגיע כבר ארבע שנים לקבינט".
השיב להם יורם כהן: "אני לא בקיא בדיונים אך אני חשוב שבקונסטלציה מסוימת אחרי הרמדאן, כשתהיה אווירה של שקט ישראל תוכל לאפשר הוצאה של אנשים מעזה לירדן ללא מעבר דרכה. אנחנו יכולים לעשות את זה. העזתיים טוענים שהם סובלים מסגר וזה יכול להיות הפתרון. התנאים שיש להם בישראל לא ניתנים להם באף מדינות אחרות. אני בעד לפעול בכל המיזמים שניתנים בעזה ולא פוגעים בביטחון או באינטרס הלאומי של ישראל". על יוזמת הקמת אי מול עזה ציין: "יש לבחון את הרעיון ולבדוק אם הוא עשוי לשפר את התחושה ואת מצבה הכלכלי של עזה. בנוסף לכך יש לבחון מי ישמור על האי הזה".
רוני דניאל השיב לדבריו: "זה לא ריאלי, העזתיים לא מוכנים לנוכחות ישראלית בודקת". יואב לימור הוסיף: "ראש הממשלה לא רוצה לקיים על כך דיון בקבינט, מקבלים כאן החלטות מבלי לקיים דיונים?" אלון בן דוד הבהיר: "היה דיון בחודש אוגוסט ולאחר שהתברר שיש רוב בעד הקמת הנמל ואז הדיון נעצר כי ראש הממשלה ושר הביטחון לא רוצים בכך".
"אני מסכים עם כל מי שחושב שהמצב בעזה הוא בלתי הפיך כיום. ישראל איננה רוצה לחזור לעזה ולכבוש אותה, הרשות לא יכולה לעשות את זה, המצרים לא יעשו זאת וגם כח בינלאומי לא יעשה את זה", סיכם ראש השב"כ לשעבר. 

עריכה: איתמר זיגלמן