עשרות אלפי פליטים נמלטים לעבר הגבולות של סוריה עם ישראל וירדן מאימת צבאו של בשאר אסד, שממשיך להתקדם לעבר דרום מערב המדינה וכובש מחדש את השטחים שעדיין לא נמצאים בשליטתו. הלילה העביר צה"ל סיוע הומניטרי לפליטים בגולן הסורי, אולם ישראל הודיעה כי לא תאפשר להם להיכנס לשטחה.

פרופ' עוזי רבי, ראש החוג למזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב, אמר הבוקר (שישי) לניסים משעל ב-103FM כי הקרבות בין צבא אסד למורדים מובילים לכך שההערכה בישראל היא שיש ציפייה לבליץ של אסד ולנהירה של אלפי פליטים. "המצב נפיץ ובעייתי מאוד", הסביר רבי. המטרה של אסד היא לכבוש את דרעא, שלא רחוקה מהגבול עם ישראל ויש לה חשיבות סמלית ומעשית גדולה מאוד מבחינת המשטר".
לדבריו, "אחרי דרעא יהיה סוג של בליץ שבו כל האזרחים הסונים שנהנו מסיוע של ישראל ונמנו עם מתנגדיו של אסד עלולים לשלם בחייהם וזה מוביל לכך שכל הפליטים הפוטנציאלים מגיעים לגבול של ירדן ושל ישראל. שתי המדינות כבר הודיעו כי לא יפתחו את שעריה ולכן אנו ניצבים בפני סוגיה הומניטרית מאוד מאוד כאובה, מה גם שככלה הנראה תהיה באזור לחימה שיכולה להוביל לזליגת פצמ"רים לרמת הגולן". 

פרופ' רבי אמר כי ישראל צריכה לשאול מה יקרה ביום שאחרי שאסד יתפוס את השטח בחזרה. "האם אסד יביא איתו לאזור כוחות איראנים או מיליציות פרו-שיעיות שיהפכו את הגולן לבסיס קדמי מול ישראל".
מה שיוביל לעימות ישר מול האיראנים
"ישראל יכולה לחיות עם הסטטוס שהיה בעבר, שאסד ישלוט בגבול. הבעיה היא שמי שיידחף כסוס טרויאני זאת איראן וזה כמעט 'קאזוס בלי' מבחינת ישראל. זה תקדים שחייבים למנוע. ישראל מבהירה לכל הגורמים באזור - רוסיה, ארצות הברית, אפילו סוריה - שהכל כשר למעט התבססות איראנית בגולן". 


 
למה האיראנים נדחפים לאזור הזה כשאצלם יש מהומות?
"קודם כל איראן תמיד חשבה שככה אפשר להסיח את דעת הקהל. מה אמרה איראן: אנחנו בסופו של דבר משקמים את ההילה האזורית, מטפלים בדברים שיתנו לאיראן כח הגמוני וישראל ואמריקה נתנו כנראה למשטר האייתולות בסיס לעשות זאת. כשיו מה קורה? בטהראן באים אנשים מן המניין ואומרים לא עזה ולא סוריה. לא להשקיע יותר כספים בכל מיני מקומות משום שעניי עירך קודמים". 
לגבי האפשרות שהמחאה תוביל להפיכה ברפובליקה האסלאמית, אמר רבי כי הוא מסופק: "זה לא השאה של 1979 שיעלה על מטוס ויעזוב את איראן. אלה רוצחים מקצועיים שמה שחשוב להם זה הפוליטיקס אוף סרבייבל והם בעצם יכו שוק על ירך כל מי שמתנגד לשלטון. זו מחאה מאוד מרגשת ונותנת תקווה אבל אני עדיין לא רואה את הדיוויזיות וגם תכף המשחק יהיה אחר כי משמרות המהפכה ייכנסו לתמונה".