סוף שבוע סוער בגבול רצועת עזה, עם עלייה נוספת במספר הניסיונות לבצע פיגועים נגד כוחות צה”ל. גורמים ביטחוניים אומרים ל”מעריב־השבוע”: “הסיכויים להתקדמות במשא ומתן להסדרה קלושים ביותר, והנתונים בשטח מראים שאנו הולכים ומתקרבים במהירות להסלמה ביטחונית נוספת”. לעומת שבועות של נסיגה במספר הפלסטינים שהגיעו להתעמת עם כוחות צה”ל, בסוף השבוע שוב נרשמה עלייה וההערכה הוא שבאירועים השתתפו בין 13 ל־15 אלף איש.



כלי טיס וטנק של צה”ל תקפו ביום שישי שתי עמדות של חמאס לאורך גבול הרצועה, בתגובה להשלכת רימוני יד ומטענים לעבר לוחמי צה”ל במהלך הפרות הסדר האלימות. בנוסף, קצין צה”ל נפצע באורח קל מרסיסי מטען צינור שהושלך לעברו. זאת ועוד, על פי דיווחי משרד הבריאות של חמאס, שלושה פלסטינים נהרגו בעימותים עם צה”ל ברצועת עזה, בהם ילד בן 12, ומאות נפצעו. לטענת דובר צה”ל, הילד ששמו שאדי עבד אלעזיז עבד אלעאל נהרג מפגיעת אבן שנזרקה תוך כדי הפרות הסדר האלימות.



עימותים בגבול הרצועה. צילום: רויטרס



במקביל, באירוע אחר בדרום הרצועה במהלך הפרות הסדר חצו תשעה פלסטינים את הגדר, ככל הנראה בניסיון לפגוע בתשתית ביטחונית. לאחר שכוח צה”ל זיהה אותם, הם ברחו חזרה לשטח הרצועה. בתגובה לכל האירועים תקפו, כאמור, כלי טיס וטנק של צה”ל שתי עמדות של חמאס, בעיקר על מנת להעביר מסר לארגון הטרור לגבי האחריות שמיחסת לו ישראל לאירועים. יש לציין כי גם התקיפה הזו היא חריגה באופן יחסי לחודש האחרון, מאז ששוררת לכאורה בין ישראל לחמאס הפסקת אש לא רשמית בניסיון להגיע להסכם אשר יבטיח שקט לתקופה ארוכה יותר.



ברקע ליום שישי האחרון היו שני אירועים שבהם כוחות צה”ל חשפו מטעני חבלה גדולים בדרום הרצועה והתרחשו אירועים נוספים סמוך לגדר, והמגמה הכללית שנמשכת בימים האחרונים היא של הסלמה ביטחונית. בשלב הזה קצב ההחרפה במצב הביטחוני הוא נמוך, אבל בישראל מעריכים כי ככל שיעבור הזמן - הניסיונות להוציא אל הפועל פיגועים כנגד כוחות צה”ל הפועלים על הגדר יתגברו. יש לציין כי בשלב הזה מתמקדים ארגוני הטרור ברצועה בניסיון לפגוע בכוחות צה”ל, ולא בפעולות של ירי רקטות או מרגמות כנגד מטרות אזרחיות.