ההכרעה במלחמת האזרחים בסוריה, ביחד עם ההבנה כי משטרו של אסד ימשיך לשלוט לאחר שהשתלט שוב על מוקדים מרכזיים, הביאו את ישראל להבנה כי ניתן יהיה לפתוח שוב את מעבר קוניטרה, שנסגר במהלך מלחמת האזרחים בסוריה, לאחר שהמורדים כבשו את האזורים בעבר. המעבר, שהיה חשוב בעיקר להעברת סחורות תפוחים ושימש גם מעבר לכלות דרוזיות, שעברו לחיות עם המשפחות החדשות שלהן, יחזור לפעול, במידה והצד הסורי ישלים את ההכנות.



שר הביטחון, אביגדור ליברמן, הודיע היום (חמישי) על השלמת ההכנות לפתיחת המעבר, כאשר ביקר במקום. במהלך הסיור אמר: "אנחנו נמצאים ליד שער קוניטרה. אמרנו שאין לנו עניין בהתערבות במלחמת האזרחים בתוך סוריה. מעולם לא התערבנו, ומה שמעניין אותנו זה להבטיח את בטחון ישראל. עצם העובדה שהגענו לשער אלפא, ומבחינתנו, גם כוח אונד"וף התחיל לסייר בסיוע צה"ל, זה אומר שאנחנו מוכנים לפתיחת המעבר כמו שהיה קודם. כרגע הכדור נמצא במגרש הסורי.

"מבחינת היכולת להעביר את המעבר, גם מבחינה ביטחונית, הכל מוכן וסגור. מה שכן, אנחנו נקפיד על כל סעיף וסעיף בהסכם ההפרדה מ-74. אנחנו בודקים את עצמנו יום יום, נמצאים בקשר יומיומי עם חיילי אונדו"ף שנמצאים פה ופועלים, עושים פתיחת ציר. אני מקווה שהחיים יחזרו למסלולם, לשגרה ולנורמליות".

מה אתם שומעים מהצד הסורי על פתיחת המעבר. האם הרוסים מתערבבים גם?
"אני לא מתערב בצד הסורי, אני רואה שבמעבר מצד השני נמצאים המשטרה הסורית, אנשי המכס הסורי. אנחנו מבינים שמבצעים שם עבודות. יש משטרה צבאית רוסית. אנחנו מוכנים להחזיר את החיים לשגרה. הכל נמצא בצד השני. בין שער אלפא לשער בראבו זה תמיד הנורמליות של האזור הלא נורמלי הזה".
 
המהלך אומר בעצם שישראל מכירה בריבונות של אסד?
"מעולם לא שינינו את הקו. אנחנו לא מתערבים. זה עניינם של הסורים. אסד הוא לא חבר שלנו, מבחינתי מדובר בפושע מלחמה. כל אותם גושים בינלאומיים שכל כך חרדים לזכויות האדם, לא רואה אותם מבקשים הבהרות מאסד או מהמשטר, אבל זה לא עניינו. אנחנו דואגים רק לאזרחי ישראל".
 
אתה רואה מצב שהסורים יפתחו גם את המעבר?
"אנחנו נשקול כל האופציות. אתה בוודאי מכיר את תנועת התפוחים וכלות, זה עיקר העיסוק של המעבר הזה. יחד עם זאת, מדובר בתקופה אחרת. ברגע שייפתח המעבר גם מהצד השני, נשקול כל דבר לגופו של דבר בהתאם לנסיבות".
 
מערכת ההגנה האווירית לידי אסד?
"קודם כל, אנחנו מעריכים את יחסנו עם סוריה, והתאום הביטחוני חשוב ביותר. אנחנו מצטערים על אובדן חיי החיילים הרוסיים. יחד עם זאת, אין לנו עניין לנהל שיח תקשורתי עם הרוסים. כל מה שצריך, ויש הרבה מגעים והרבה תיאומים בצינורות החסויים. מבחינתנו, מי שקצת התעמק יבין שהאחריות על הפלת המטוס היא של הסורים".
 
לפני הפלת המטוס היו יחסים טובים. עד כמה הפגיעה ביחסים?
"התיאומים נמשכים. כמה פעמים הבהרתי - אנחנו לא נתקשר איתם דרך התקשורת. היתה הודעת דובר צה"ל בנושא, ולא אוסיף יותר".
 
טראמפ דיבר על מדינה פלסטינית, מה עמדתך בנושא?
"המדינה הפלסטינית פשוט לא מעניינת אותי. מעניינת אותי המדינה היהודית. פה יש יותר בעיות אקוטיות מסיסמאות. זה שיש 20 אחוז אוכלוסיה ערבית שיוצאת פעם אחר פעם להפגנות ומחאות עם דגלי פלסטין ולא ישראל - זאת הבעיה המרכזית. אנחנו צריכים לדאוג למדינה היהודית. האינטרס הישראלי הוא מדינה יהודית ובטוחה. כל השאר פחות מעניין אותנו".