הבית הלבן הודיע אמש כי החלה הסגת כוחות צבא ארצות הברית מסוריה ובישראל וכעת גובר החשש במערכת הביטחונית ובדרג המדיני כי ישראל תישאר לבדה במאמץ לסילוק האיראנים מסוריה. אלוף במילואים גיורא איילנד התייחס היום (חמישי) בתוכניתם של בן כספית ורוני בר-און ב-103FM לסוגיה ואמר כי היכולת של ישראל להשפיע על ההחלטה שקיבל הנשיא דונלד טראמפ היא מאוד קטנה.



"הרוסים והאיראנים הם הנהנים מהסיטואציה. אחד שנוגע ללבנון והשני שנוגע ליחסי ישראל ארה"ב. לגבי לבנון, ארה"ב יצאה למלחמה נגד איראן, מה לעשות - קשה להילחם באיראן ככה כי רוב המדינות לא רוצות. יש לה מנוף מאוד יעיל נגד איראן בלבנון. 78 אחוז מהתקציב של חזבאללה היא איראן. חזבאללה שולטת בלבנון, וארה"ב הייתה יכולה להעמיד את לבנון בדילמה קשה - כי ההסדר הקיים שממשלת לבנון היא מסכנה ואחראית רק לדברים הכלכליים, וחזבאללה זה עניין אחר - זה שירת את הלבנונים. וארה"ב, במקום לייצר לחץ - ויתרה", אמר איילנד.





מה גורם לו פתאום ללכת? זה לא ויאטנם. זה הכל פוטין
"חלק זה פוטין, חלק זה הסכם עם טורקיה שבו הם יקנו מערכות הגנה אמריקאיות ולא סוריות, ואז טורקיה תעשה בכורדים מה שהם רוצים. אבל זה בעיקר חלק מחוסר המדיניות שלהם. אין שום דבר שהוא בחינם. ישראל הלכה אחרי דברים אחרים, כמו העברת השגרירות לירושלים, אז עכשיו האמריקאים לא מחויבים לשום דבר. אי אפשר להבין מה יצא לנו מזה. סדר העדיפויות הישראלי הוא מאוד מוזר".

מוקדם יותר גורמים רשמיים בארצות הברית מסרו כי דבריו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על הסגת כוחותיה של המעצמה הגדולה בעולם מסוריה, ישימו קץ גם לתקיפות האמריקניות מהאוויר כלפי מטרות של ארגון הטרור דאעש במדינה. המלחמה האווירית בראשות ארה"ב הייתה קריטית למאבק נגד דאעש בסוריה ובעיראק, כאשר מעל 100,000 פצצות וטילים נורו לעבר מטרות "המדינה האיסלאמית" בשתי המדינות מאז 2015, כך על פי נתונים חיל האוויר האמריקאי.

בתוך כך, צרפת ובעלי בריתה, הלוחמים בסוריה ביחד עם ארה"ב כנגד דאעש, דנים עמה על מסגרת הזמן והתנאים לנסיגת הכוחות האמריקנים. משרד החוץ הצרפתי טען כי על וושינגטון לקחת בחשבון את יציבות האזור על מנת למנוע משבר הומניטארי נוסף.