בעקבות הטרגדיה במהלך ניווט טירוני גדס"ר צנחנים בנחל חילזון, בה סמל אביתר יוספי ז"ל מצא את מותו, ועדת חקירה צה"לית הוקמה על מנת לשפוך אור על התאונה. מי שהיה בעבר מפקד המשטרה הצבאית, תא"ל במיל' מיקי בראל, הגיע להסביר היום (חמישי) על ועדות החקירה מן הסוג הזה בתוכנית "הקבינט" ב-103FM ואמר: "מדובר בבדיקה שתשים את האמת על השולחן על מנת לגלות כשלים ונקודות תורפה".

"ראשית אני מביע תנחומים למשפחת יוספי", אמר בראל, והוסיף: "מדובר בתאונת אימונים. על מנת לייצר תמונה שלמה של האירוע החוקרים אוספים גם עדויות, נתונים מהשטח, לעיתים גם מהגופה עצמה. לאחר מכן ניגשים לפקודות הצבא והוראות התרגיל תוך התייעצות עם כל מיני גורמים מזרוע היבשה, מומחים למזג האוויר ועוד".

התפרסמה הידיעה שאיש הסנגוריה הצבאית נפגש באותו היום עם כל חיילים לשיחה. זה מקובל? זה היה בעבר?
"כל נחקר שמוזמן למצ"ח לחקירה רשאי להיוועץ בעורך דין ובסנגור צבאי. יש הבדל בין היוועצות בסנגורים וללמוד את הזכויות לבין סוגיה של תיאום גרסאות, שזה דבר שהוא אסור, כשיבוש הליכי חקירה. צריך לראות את הצד הדק של העניין. סנגור רשאי להסביר לנחקר מה הזכויות שלו אבל בכל מקרה לתאם גרסאות ולא לומר את כל האמת זה דבר שהוא אסור".

אביתר יוספי ז"ל. צילום מסך מתוך פייסבוק

האם החקירה זו מתנהלת באותה נוקשות כמו שמתנהלת חקירה על סחר בסמים?
"המהות של החקירה היא לגלות את האמת. מדובר בבדיקה שתשים את האמת על השולחן על מנת לגלות כשלים ונקודות תורפה. ברור שאף אחד לא רצה שהאירוע הזה יתרחש, אבל יכול להיות שהייתה כאן בעיה של תכנון לא נכון ושינוי פקודות. התוצאה היא למצוא את האשם הספציפי. הרבה פעמים כתוצאה מחקירות ותחקירים נלווים שנעשים בפיקודים ובזרועות יש תהליך של הפקת לקחים תוך שינוי של פקודות".

מה הסיכוי לעשות תחקיר מבצעי ראוי כשהחיילים מתודרכים להיזהר?
"גם בתחקירים מבצעיים וגם בחקירות מצ"ח המטרה היא לגלות את האמת. מכיוון שאתה מקיף מספר רחב של ראיות וחלק ינקטו בפעולת הסתרה אתה בסוף תגלה את הסדקים. לא מסתמכים רק על נושא העדויות אלא גם היירוט ההודעות ושיחות טלפון".

עוד אמר בראל כי "אני לא מקבל מצב בו מלמדים מישהו לא לומר את האמת. זה בניגוד לנורמות של הצבא. תרבות התחקיר של חיל האוויר, שהיא מהטובות בצבא ומלמדת שגם אם עשית טעות אתה תאמר אמת. אם כל אחד יתאם עדויות לא יהיה ניתן למנוע את האירוע הבא".

אמו של אביתר סיפרה בראיון לאילה חסון שהמשפחה לא יודעת מי נתן את ההוראה לחצות את הנחל. 
"בדרך כלל במקרי מוות החוקרים מגיעים גם להורים ואוספים את גרסתם על מנת להשלים את התמונה. לעיתים רבות הורים במהלך השבעה פונים למצ"ח ורוצים להביא לידיעתם כל מיני נתונים. אני נגד לאסור מהחיילים לדבר, אני לא חושב שזה נכון. יש חשש שיתחילו לטייח דברים בתוך היחידות. עד שמצ"ח והפרקליטות יתנו את התוצאות ייקחו כמה חודשים ובזמן הזה המשפחות כועסות כי הן מקבלות רק רסיסי מידע אך זה דבר שהוא בלתי נמנע".