חמ"ל מיוחד שנותן מענה להורים מודאגים שלא רואים את ילדיהם, הנאלצים לשהות בבסיס שבועות ארוכים, הוקם בימים האחרונים בבסיס האימונים של חטיבת החילוץ וההדרכה של פיקוד העורף. 

ההחלטה להקים את החמ"ל התקבלה בעקבות הסגר שהוטל למשך חודש שלם על יציאת חיילים מבסיסי צה"ל הסגורים. החלטה זו מדירה שינה מעיני הורים רבים, שמודאגים באשר לשלומם ורווחתם של ילדיהם, שאותם הם לא זכו לראות שבועות ארוכים. 

סרטון שמפרסם דובר צה"ל להגברת המודעות לנגיף הקורונה

"קיימת מעורבות מאוד חזקה של ההורים", אמר ל"מעריב" מפקד בסיס האימונים בזיקים סא"ל שלומי בן יאיר, שסיפר כי בעקבות ההחלטה לעצור את היציאות הביתה, שהו בחג האחרון בבסיס שעליו הוא מפקד כ־1,000 חיילים ומפקדים.

"ישנם חיילים שעוד לפני הפסקת היציאות לא יצאו הביתה במשך שבועיים ויותר. עבורם סגר היציאות הנוכחי ממושך הרבה יותר מחודש", ציין בן יאיר. "כולם נשארו בבסיס בחג הסוכות". כחלק מהפקת הלקחים מהסגר הראשון, הוחלט כאמור להקים את החמ"ל, שפועל בשעות 22:00־8:00.

חיילים בצבא (צילום: שאטרסטוק)
חיילים בצבא (צילום: שאטרסטוק)

את החמ"ל המיוחד מאיישים חמישה חיילים - חייל וארבע חיילות - "שמשתדלים להעניק מענה מיידי לפניות של ההורים", מסביר בן יאיר. "ההורה צריך קודם כל לדעת כל הזמן מה שלום הילד שלו והוא מתעדכן. דור החיילים של היום הרבה יותר מחובר להורים, בזכות האמצעים הטכנולוגיים המתקדמים. כשאני שירתי כחייל לא היו טלפונים סלולריים חכמים. הזמנים השתנו".

נוסף למוקד, ההורים יכולים לפנות בקבוצות וואטסאפ של המחלקות והפלוגות השונות. "גם אני וכל המפקדים בבסיס מקבלים פניות מהורים, והמסר הוא שכל פנייה תטופל מיידית. חשוב לנו מאוד שיישמר הקשר הרצוף בין החיילים להורים", הוא מציין. "המוקד שהקמנו הוא טלפוני ואינטרנטי".

לדבריו, הפניות נוגעות לטווח רחב של בקשות ותהיות, כאשר רק לאחרונה ביקשה אחת האמהות שבתה משרתת בצבא כי היא תערוך בדיקת קורונה, לאחר שהתברר כי אביה נמצא בקבוצת סיכון.

חיילים עם מסיכות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חיילים עם מסיכות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בן יאיר מוסיף כי "אנחנו מקבלים גם פניות של הורים שלא מצליחים ליצור קשר עם ילדיהם. במהלך ההכשרה והאימונים החיילים והחיילות לא מסתובבים עם טלפונים סלולריים. כשמגיעות פניות כאלה של הורים, אנחנו דואגים שהחייל או החיילת יתקשרו אליהם. להורים חשוב לשמוע את ילדיהם בטלפון".

בן יאיר מספר עוד על פנייה של אב מצפון הארץ, המוגדר כעובד חיוני, שלא ראה את הבן שלו כחודש וחצי, ולנוכח הסגר ביקש לשחרר את בנו ליום הכיפורים. "החייל יצא לכיפור, בגלל הנסיבות המיוחדות", אומר בן יאיר.