בניגוד להערכה קודמת, במערכת הביטחון מטילים ספק בכך שעסקת מכירת מטוסי החמקן מארה"ב לאיחוד האמירויות תוגש לאישור הקונגרס עוד לפני הבחירות בארה"ב בשבוע הבא. בינתיים, במערכת הביטחון ממשיכים לדחות בתוקף את טענות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלפיהן נושא מכירת המטוסים לאיחוד האמירויות עלה רק לאחר חתימת הסכם הנורמליזציה בין המדינות.

מטוסי F-35 "אדיר" של חיל האוויר. צילום: דובר צה"ל

גורמים במערכת הביטחון אומרים כי נתניהו אינו דובר אמת. לטענתם, יומיים לאחר הפרסום על הסכמת ישראל לעסקה, התברר בשיחות שהתקיימו בין שר הביטחון בני גנץ ומזכיר ההגנה האמריקאי מארק אספר, ובשיחות נוספות בין בכירים במערכת הביטחון למקביליהם בפנטגון, כי יש אמת בפרסום וכי נתניהו הכיר את הפרטים.

כפי שפורסם אתמול ב"מעריב", גורמים במערכת הביטחון טוענים עוד שהסתרת הפרטים ממערכת הביטחון פגעה ביכולת של ישראל להשיג חבילת פיצוי משמעותית יותר מארה"ב. עם זאת, הם סבורים כי הפעולות של החודש האחרון מזערו את הנזקים לישראל.
"לא עצרנו את מכירת המטוס, אבל ההבטחות האמריקאיות לאמצעי חימוש ואמצעים מתקדמים שבעבר לא קיבלנו, חשובים לשמירת היתרון הישראלי באזור", אמר אחד הגורמים.

המשלחת מהאמירויות נוחתת בנתב''ג (צילום: לע''מ)
המשלחת מהאמירויות נוחתת בנתב''ג (צילום: לע''מ)

הגורם הוסיף כי גם האמריקאים הופתעו מדברי ראש הממשלה, שרק לאחר חתימת ההסכם עם איחוד האמירויות נודעה לו כוונת האמריקאים למכור להם את המטוס המתקדם. מדובר בשקר גס שאפשר להוכיח אותו בקלות, הדגיש הגורם. גורם ביטחוני בכיר הוסיף כי הפעילויות של משרד הביטחון בחודש האחרון, שהבשילו בסופו של דבר בביקור האחרון של גנץ בוושינגטון, מזערו את הנזקים שנגרמו כתוצאה מהתנהלות שנוגדת לחלוטין את הפרוטוקול הישראלי.

לטענת גורמים במערכת הביטחון, נתניהו לא יזם פנייה לאמריקאים לגיבוש חבילה שתפצה את ישראל על עסקת מכירת החמקן ותבטיח בתמורות אלטרנטיבות את שימור יתרונה של ישראל באזור. לדבריהם, הקשר בנושא זה גם מול הבית הלבן נעשה על ידי גנץ. גם שר המשפטים אבי ניסנקורן מתח אתמול ביקורת על התנהלות נתניהו. בראיון לגלי צה"ל אמר: "כשמשרד הביטחון לא יודע דברים קריטיים הקשורים לביטחון מדינת ישראל, זה לא תקין. זה קרה בפרשת הצוללות וזה קרה עכשיו בעסקת ה־35־F".

בהכנת הידיעה השתתף מתן וסרמן