בשלב הזה טרם התקבלה החלטה בישראל אם להגיע להפסקת אש מול חמאס. עם זאת, בכירים בדרג המדיני סבורים כי קיים כעת פוטנציאל גבוה שלקראת אמצע השבוע יבשילו התנאים, בהתאם להתפתחויות בשטח. במערכת הביטחון חשים שביעות רצון מהתוצאות של המבצע עד כה, ולכן כבר עכשיו החלו דיונים גם על מנגנון הסיום של המבצע והגעה להישגים מבצעיים נוספים עד להפסקת אש.

גורם ביטחוני אמר ל"מעריב": "מעבר לתוצאות הלחימה, שאלה מרכזית היא מה יהיה ההמשך המדיני של המבצע ואיך נכון לסיים אותו מעבר להישגים מבצעיים. צריך לחתור לכך שאם תהיה הפסקת אש, יעוצבו קווים ברורים מול חמאס. לאחר מבצע בסדר גודל כזה, כשהנזק בצד השני אדיר, ישנן גם הזדמנויות. יש במערכת הביטחון גם גורמים שסבורים כי ניתן לנצל את הסיטואוציה לקידום עסקה מול חמאס, שתחזיר את הלוחמים הדר גולדין ואורון שאול לקבורה בקבר ישראל ותביא לשחרור האזרחים הנמצאים בשבי חמאס ברצועה". 

בינתיים הולכים וגוברים המאמצים הבינלאומיים להביא להפסקת הלחימה, בעיקר לאחר הדיווחים על נשים וילדים הרוגים בתקיפה שלשום בלילה בשאטי. 

15 המדינות החברות במועצת הביטחון יתכנסו היום לדיון פומבי ראשון של סבב הלחימה הנוכחי. זאת כפשרה בין ארה"ב, שביקשה לקיים את הדיון רק מחרתיים, לבין סין, תוניסיה ונורווגיה, שרצו לקיים את המפגש כבר שלשום. עם זאת, דיפלומטים אמרו לסוכנות רויטרס כי עדיין לא גובשה הצהרה משותפת, מכיוון שהאמריקאים "לא מאמינים שזה יסייע למצב". 

לקראת הכינוס, שב מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש על קריאתו לכל הצדדים המעורבים להפסיק את האש, ולאפשר "למאמצי התיווך לצבור תאוצה במטרה לסיים את הלחימה באופן מיידי". 

מזכ''ל האו''ם אנטוניו גוטרש (צילום: רויטרס)
מזכ''ל האו''ם אנטוניו גוטרש (צילום: רויטרס)


גם נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין הביעה דאגה מהמשך הלחימה. "אני מגנה את ההתקפות חסרות ההבחנה של חמאס על ישראל", צייצה שלשום. "יש להגן על אזרחים בשני הצדדים. האלימות חייבת להיפסק כעת". 

נשיא צרפת עמנואל מקרון שיגר בטוויטר מסר בעברית, ערבית וצרפתית, שבו כתב: "סחרחורת האלימות חייבת להיפסק במזרח התיכון. אני קורא בתקיפות להפסקת אש ולדיאלוג. אני קורא לרגיעה ולשלום".

גם ארה"ב מגבירה את המאמצים לסיים את סבב האלימות. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אתמול בטלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. הנשיא האמריקאי הביע דאגה מהפגיעה באזרחים, ונתניהו אמר שישראל עושה הכל כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)


מזכיר המדינה אנתוני בלינקן הודיע כי הוא שולח את האדי עמר, שמשמש סגן עוזר מזכיר המדינה לעניינים ישראליים ופלסטיניים, בניסיון לשכנע את הצדדים לעצור את ההסלמה. בלינקן הזהיר כי ההסלמה פוגעת ביכולת ליישם את פתרון שתי המדינות.