דווקא אחרי מבצע שומר החומות והמהומות האלימות בערים מעורבות וביישובים נוספים מציג צה”ל נתונים מעודדים, המצביעים על זינוק חד במספר המתגייסים המוסלמים. לפי הנתונים, 606 ערבים מוסלמים התגייסו לצבא בשנת הגיוס 2020, לעומת 489 בשנת 2019 ו־436 בשנת 2018. כמו כן, יותר ממחצית מהם התגייסו לתפקידי לחימה.

מספר המתגייסים ליחידת הסיור הבדואית הוכפל תוך שנתיים - מ־84 ב־2018 ל־171 ב־2020. בשנת 2017, לעומת זאת, התגייסו ליחידה 45 צעירים בלבד. נוכח העלייה במספר המתגייסים ליחידה, פותח כעת צה”ל בכל מחזור גיוס ליחידה - שתי מחלקות טירונים במקום אחת.
במהלך מבצע שומר החומות, 29 חיילים מוסלמים ביקשו, בשל לחצים כבדים שהופעלו עליהם, להשתחרר משירותם. לאחר שיחות עם מפקדים בצבא, 18 מהם בחרו להמשיך לשרת, והשאר השתחררו.

ראש אגף כח אדם, יניב עשור, בביקור אצל השייח ג׳דעון אבו סבית  (צילום: דובר צה''ל)
ראש אגף כח אדם, יניב עשור, בביקור אצל השייח ג׳דעון אבו סבית (צילום: דובר צה''ל)


עם זאת, ההערכה בצה”ל היא כי למרות מבצע שומר החומות וההתקוממות האלימה בערים המעורבות וביישובים רבים נוספים, מגמת העלייה בגיוס מוסלמים לצה”ל תימשך.

בצה”ל מסכמים את שנתון הגיוס של 2020, מיולי 2019 ועד ליוני 2020. כך שלמעשה, הגיוסים הבאים הם שיספקו לצבא את התשובה, האם אכן המגמה המעודדת תימשך. לעת עתה, לפחות לפי הנתונים הראשוניים שבידי צה”ל, בצבא לא מזהים שינוי מגמה. עם זאת, בצה”ל סבורים כי ניתן יהיה לזהות מגמות ברורות רק לקראת אמצע השנה הבאה.

מעבר לעלייה במספר המוסלמים שמתגייסים, בשנה האחרונה מסמנים בצבא גם ירידה של 7% בשיעור הנשירה של המשרתים המוסלמים. בשנת 2019 שיעור הנשירה עמד על 30% - וירד בשנה החולפת ל־23%. היעד של צה”ל לשנה הקרובה הוא להגיע ל־20% נשירה.
בשנה החולפת אף הייתה ירידה של 10% בשיעור הנפקדות של חיילים מוסלמים, ובצה”ל סבורים כי כלל הנתונים מצביעים על מוטיבציה גבוהה יותר להמשיך ולשרת בצבא.

בצה”ל סבורים כי הסיבה המרכזית לעלייה המשמעותית בגיוס ערבים מוסלמים לצבא (בעיקר בדואים) קשורה לקמפיין הגיוס הגדול וההזמנה האישית שנעשתה ל־4,000 צעירים להתגייס לצבא, כאשר 1,200 מהם הביעו התעניינות ויצרו קשר עם צה”ל, ומתוכם בסופו של דבר התגייסו 250.

ראש אגף כח אדם, יניב עשור, בביקור אצל השייח ג׳דעון אבו סבית  (צילום: דובר צה''ל)
ראש אגף כח אדם, יניב עשור, בביקור אצל השייח ג׳דעון אבו סבית (צילום: דובר צה''ל)


בספטמבר ייצאו צה”ל ומשרד הביטחון במבצע דומה, בהיקף גדול הרבה יותר, בקרב האוכלוסייה הבדואית בדרום. יותר מ־10,000 מכתבי הזמנה לשירות בצה”ל, כתחליף לצו ראשון, יישלחו לצעירים במגזר הבדואי. במקביל, בקמפיין משותף עם משרד הביטחון, ייערכו עוד פעילויות שייקחו בהם חלק גם חיילי מילואים מהמגזר הבדואי. אלה גויסו לצה”ל בשנה האחרונה כמשרתי מילואים לאחר שעברו טירונות בת שלושה שבועות, ובמילואים תפקידם לעודד גיוס בקרב המגזר הבדואי.

מדובר למעשה במאמץ גיוס חסר תקדים בהיקפו בקרב המגזר הבדואי בדרום. כ־75% מהמשרתים הבדואים בצה”ל מגיעים מהצפון - שם באופן מסורתי קל יותר לצבא לגייס חיילים. לעומת זאת, בדרום המתיחות בין השלטונות לאוכלוסייה הבדואית, הפשיעה הקשה וההתחזקות הפוליטית של כוחות אסלאמיים קיצוניים יחד עם גורמים נוספים - מביאות לשיעור גיוס נמוך משמעותית.

את הנתון הזה רוצים עכשיו במערכת הביטחון לשנות בצורה דרמטית. בצה”ל מעריכים כי במבצע כזה ניתן לגייס מאות חיילים נוספים מהפזורה הבדואית בדרום, ובכך לחזק את הזיקה שלהם ושל משפחתם למדינת ישראל.