אטומים למצוקת הלוחמים. שיעור הגידול בעשור האחרון במספר החיילים בעלי סעיף ליקוי בשמיעה בעקבות השירות הוא כ־100%, אבל 79% מהלוחמים שהופנו למכון שמיעה לא משתמשים במיגון שמיעה או משתמשים באטמים שאינם מאושרים לשימוש ובעלי הנחתת רעש מזערית.

כך עולה מנתוני דוח מבקר המדינה מ־2020. מבדיקה שערכה עמותת אחד מעשר לקידום איכות חייהם של לקויי שמיעה, דבר מהותי לא משתנה בטיפול הצבא בסוגייה.

עוד עולה מהדוח כי גם לשכות הגיוס מפקירות את בדיקות השמיעה למתגייסים, וכך נוצר מצב בו יהיה על החייל לעבור תהליך מורכב כדי להוכיח שלקות השמיעה נגרמה כתוצאה מהשירות. גם פרסום בנושא בחודש שעבר עדיין לא הביא את צה"ל להכריז על תוכנית פעולה כלשהי – ויש לצבא מה לשפר בנושא.

יש להבין כי רעש מזיק הוא גורם הסיכון הבריאותי השכיח ביותר בצה"ל. אבל בעוד שרעש של רובה M16 בשטח פתוח הוא 120 דציבל ועד 140 דציבל במטווח, צה"ל מספק לחיילים הסדירים אטמי אוזניים פשוטים שמתאימים לרמות רעש נמוכות בהרבה. גם הנחיות שנועדו להגן על לוחמים מרעש מזיק אינן נשמרות בבסיסי צה"ל השונים, כמו למשל שימוש נכון ואפקטיבי באטמי אוזניים. כ־93% מההפניות למכון שמיעה ודיבור של צה"ל ניתנו עקב שימוש באמצעי לחימה באימונים ורק כ־7% עקב שימוש באמצעי לחימה בפעילות מבצעית. זאת אף שמצופה היה כי באימונים תהיה הקפדה על הוראות בנוגע לשימור השמע.

מנהל נגישות וטכנולוגיה בעמותת אחד מעשר יהונתן רוט מאשים: "בעוד צה"ל מקדם ומאשר בממשלה חבילת הטבות לחיילי הקבע בשווי של למעלה ממיליארד שקלים, הוא אינו מספק לחיילי הסדיר אפילו אטמי אוזניים ראויים, הדרכות ונהלים מתאימים. דוח המבקר נשאר על המדף".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "על מנת לטייב את מניעת נזקי הרעש הוטמעה תוכנית שימור השמע, במסגרתה מתבצעות הדרכות לחיילים ולסגל המפקדים ומסופקים אמצעי מיגון מתקדמים. בכל מקרה של חשיפת חייל לרעש חריג כתוצאה משימוש באמל״ח או תלונה על צפצופים באוזניים, החייל ייבדק באופן מיידי ויקבל טיפול רפואי במקרה הצורך. בימים אלו נעשית עבודת מטה של גורמי הרפואה בצבא על מנת להרחיב את המודעות בצה״ל לפגיעות בתחום זה, לרבות באמצעות בדיקות רלוונטיות בעת המיון הרפואי".