חמאס צפוי לנסות לפגוע במכשול העילי בין הרצועה לגבול הדרום באמצעות פיצוץ רכבי תופת וחדירות לשטח ישראל ופגיעה בלוחמים, כך מעריכים במערכת הביטחון כחצי שנה לאחר מבצע שומר החומות. בתרגיל שנערך השבוע באוגדת עזה תרגלו הכוחות תרחישים מסוג זה, בהם גם חדירות לשטח ישראל.

תקיפת מצבור תמ"ס סודי של חמאס. צילום: דובר צה"ל

אורכו של המכשול העילי, העשוי פלדה, הוא כ־65 ק"מ וגובהו שישה מטרים. הוא ישתרע מחוף זיקים ועד למעבר כרם שלום ומטרתו למנוע חדירת מחבלים לשטח ישראל מעל פני הקרקע.

במערכת הביטחון סבורים כי ראשי חמאס הבינו, כחלק ממסקנות שהפיקו ממבצע שומר החומות, כי לצד המנהרות ההתקפיות, שאנשיו ממשיכים להשקיע בהן, הארגון חייב לפתח אפשרויות פעולה נוספות שבעבר עשה בהן שימוש יעיל אך זנח אותן בשנים האחרונות. המתיחות הביטחונית והקיפאון במגעים עם חמאס על הסדרה ועסקת שבויים ונעדרים, הנעשים בתיווך מצרים, עלולים לדחוף את הארגון לפעול נגד ישראל.

על פי ההערכות, כחלק מתוכניות הפעולה ליום פקודה, אנשי חמאס מתאמנים בפשיטות וחדירות לשטח ישראל וגם בשימוש ברכבי נפץ גדולים.
כאמור, במערכת הביטחון מודעים לעובדה שחמאס משקיע מאמצים רבים בחפירת מנהרות הגנתיות והתקפיות חדשות ובשיקום המנהרות שנפגעו במבצע. ההערכה היא שתוואי המנהרות ההתקפיות הולך ומתקרב לאזור המכשול, אם כי לא ידוע על מנהרה החוצה לשטח ישראל.
בישראל מבחינים בכך שבחודשים האחרונים חמאס מרכז מאמץ גדול בשיקום ובשיפור יכולותיו הצבאיות, כלקח מהמבצע שבו התקשו אנשיו לפגוע בחיילי צה"ל ובמטרות לאורך הגבול.

בין התחומים שחמאס משקיע בהם: לוחמת סייבר, כלי שיט בלתי מאוישים, אמצעי שונים לתווך האווירי ונשק נגד טנקים. בצה"ל סבורים כי ארגון הטרור אינו מעוניין בעת הזו בעימות צבאי בשל הצורך לשקם את הרצועה ואת יכולותיו הצבאיות. במערכת הביטחון מזהים נוכחות גדולה של כוחות ריסון של חמאס כדי למנוע חיכוכים עם צה"ל. לאחרונה אף עצרו אנשיו באגרסיביות רבה פעילי טרור של הג'יהאד האסלמי, וזאת כדי לשמור בשלב זה על יציבות באזור.

בישראל סבורים כי אירועים שעלולים להתרחש בבתי הכלא הביטחוניים, דוגמת מוות של אסיר ג'יהאד אסלאמי השובת רעב, עלולים לגרור פיגוע טרור ומעריכים כי כבר כעת נערכים בג'יהאד האסלאמי לביצוע פיגועים. מאידך, בחודשים האחרונים העבירו ראשי חמאס כמה פעמים מסרים להנהגת הג'יהאד האסלאמי שלפיהם אם הארגון יפעל בניגוד לעמדת הפלגים המשותפים, אנשיו לא יקבלו סיוע צבאי מחמאס, כפי שכבר קרה פעמיים בשנים האחרונות.