ישראל מנהלת מבצע מעקב טכנולוגי נרחב שמטרתו הקמת מאגר מידע דיגיטלי על פלסטינים תושבי הגדה המערבית (יהודה ושומרון), כך דווח הבוקר (שני) ב"וושינגטון פוסט".

בתחקיר מובאות עדויות של חיילים שהסבירו למה נדרשו כדי לתחזק את המערכת, הנקראת "זאב כחול". אחת מהמשימות נקראת "הצמדות" ומטרתה היא לצלם באמצעות יישומון (אפליקציה) בסמארטפון פנים של פלסטינים במהלך סיורים שגרתיים בערי הגדה המערבית. לאחר הצילום, היישומון מעניק למשתמשים מידע על הפלסטיני שבתמונה.

החיילים ציינו כי בין יחידות צה"ל מתקיימות תחרויות נושאות פרסים של צילום של פלסטינים, והוסיפו כי הם מקבלים עידוד לצלם כמה שיותר פלסטינים במהלך הסיורים.

תוכנית המעקב תוארה בראיונות שערך ה"וושינגטון פוסט" עם שני חיילים ישראלים לשעבר, ובראיון שהעניקו ארבעה חיילים נוספים ששוחררו לאחרונה לארגון "שוברים שתיקה", ושותף מאוחר יותר בעיתון. צה"ל מצדו הודה בקיומה של היוזמה בחוברת מקוונת שהשיק.

חיילי צה''ל בגדה המערבית (צילום: נאסר אשתייה, פלאש 90)
חיילי צה''ל בגדה המערבית (צילום: נאסר אשתייה, פלאש 90)

בנוסף ל"זאב כחול" התקין צה"ל מצלמות סריקת פנים בעיר חברון כדי לסייע לחיילים המוצבים במחסומים לזהות פלסטינים עוד בטרם הציגו האחרונים את תעודות הזהות שלהם. כמו כן הקים צה"ל רשת רחבה יותר של מצלמות טלוויזיה במעגל סגור המכונה "חברון עיר חכמה" במטרה לנטר בזמן אמת את אוכלוסיית העיר, ולעתים, לדברי חייל לשעבר, ניתן לראות באמצעותה את המתרחש בתוך בתים פרטיים. "לא הייתי מסכימה שיציבו מערכת כזאת בקניון ליד הבית שלי", אמרה אחת מהחיילות שהתראיינו לכתבה. 

מנכ"ל ארגון "שוברים שתיקה" אבנר גבריהו אמר בתגובה לפרסום התחקיר: "המערכת החדשה מדגימה כיצד הפך הכיבוש בגדה המערבית לשדה לניסוי ופיתוח של טכנולוגיות מעקב דיגיטלי. ישראל מתגאה עד היום בפיתוח עגבניות השרי ודיסק און-קי, אבל אחרי 54 שנות שליטה צבאית בשטחים היא הפכה דווקא שם נרדף לטכנולוגיות מעקב ורדיפה שמשמשות עריצויות ברחבי העולם.

בושה שאנחנו שולחים חיילים לשטחים כדי להתחרות על הכנסת פנים של פלסטינים למאגר מידע דיגיטלי בשם הביטחון, ובושה שיש צורך בעדויות חיילים ל'שוברים שתיקה' ובחשיפה של עיתון בינלאומי כדי שאזרחי ישראל יגלו אלו אמצעים מופעלים בשמם בשטחים. הסיפור הזה חורג הרבה מעבר לדיון על כלי טכנולוגי נוסף. הוא חושף עד כמה חשופות זכויות הפרט של פלסטינים בשטחים, ומהווה עוד ציון דרך במדרון החלקלק של הכיבוש".

חבר הכנסת מוסי רז (מרצ) כתב בטוויטר: "חשיפה מטלטלת הבוקר ב'וושינגטון פוסט': צה"ל מנהל מאגר מידע עם פרטים אישיים של תושבים פלסטינים, המבוסס על טכנולוגיה לזיהוי פנים. מדובר בחדירה דיסטופית לפרטיותם של תושבים, שאינם מעורבים בכל עבירה על החוק, וללא יכולת להתנגד".