"כבר צברתי במשך שירותי שמונה שנות מילואים", מספר רב סרן (במיל') יהושע (שוקי) יחזקאלי, שבגיל 71 ממשיך לשרת כקצין ההדרכה בגדוד המילואים 9208 של חטיבת הנגב, "לעתים אני לא רק מפקד, אלא גם כמו אבא שחיילים יכולים לבוא אליו ולפרוק".


יחזקאלי, שגדל בקיבוץ חפץ חיים ומתגורר כיום במושב גמזו, נשוי ואב לארבעה, מדריך למיכון חקלאי במשרד החקלאות, התגייס לפני כ־53 שנה. "התגייסתי ביולי 68' לפלוגת בני המשקים של חטיבת הנח"ל", הוא ממשיך. "עברתי קורס מ"כים ובמלחמת ההתשה שירתי במוצב בגזרה המרכזית בתעלת סואץ. השתחררתי לאחר שלוש שנים בסדיר ושובצתי למילואים בגדוד 9208 של חטיבת הנגב ומאז אני משרת בכל שנה במילואים".

כחייל מילואים השתתף יחזקאלי במלחמת יום הכיפורים, במלחמת לבנון הראשונה, ובמבצעים עופרת יצוקה וצוק איתן. "היו תקופות שבהן שירתי 60־70 ימי מילואים בשנה וגם הייתה שנה שבה הייתי 105 ימים חייל מילואים. בשנים האחרונות אני משרת בממוצע 20־30 ימי מילואים כקצין ההדרכה של הגדוד. אני אחראי על תיאום ההכשרות והמוכנות, ועושה את זה מכל הלב".


יחזקאלי מספר שהוא גדל בבית של ניצולי שואה. "ההורים שלי עלו מגרמניה והקימו משפחה", הוא מספר. "גדלתי בצל השואה. התחושה שלי תמיד הייתה שאין לי ארץ אחרת ושזו התרומה שלי למדינה".

על השירות עם חיילים שיכולים להיות נכדיו אומר יחזקאלי: "אני מפקד ובצבא יש היררכיה. כמו שאני כפוף למג"ד הצעיר ממני, חיילי המילואים כפופים אליי. מתייחסים אליי בכבוד ואני מרגיש סוג של הערצה מצד חיילי מילואים. לא מזמן אמר לי חייל מילואים בן 46 שאמור היה להשתחרר – 'אני לא עוזב את הגדוד כל עוד אתה לא עוזב'.

"כל השנים היה חשוב לי ליצור אווירה משפחתית וגם סייעתי בפתרון בעיות אישיות של חיילי מילואים, גם כאשר הם לא היו מגויסים. חשוב מאוד לשמר את ההווי והביחד. לדעתי, כדאי שבכל גדוד מילואים ישרת לפחות ותיק אחד עם ניסיון עשיר. הוא יכול לתרום לאווירה ולמורשת, שהיא מאוד חשובה".

על תקופת גיוסו כחייל חובה אומר יחזקאלי: "אז לא היו טלפונים סלולריים וגם לא מחשבים. כששירתנו בסיני אי אפשר היה, כמו היום, לצאת לחצי יום חופשה לסידורים. היה לוקח יומיים להגיע הביתה. כיום התנאים טובים יותר. גם בשנים האחרונות אני פוגש בגדוד חבר'ה טובים וערכיים, אבל הזמנים השתנו".


יחזקאלי מספר שבקרוב הוא יסגור מעגל. "בפברואר 1972 התחלתי לשרת במילואים בחטיבת הנגב ויצאנו לאימון בשטח", הוא אומר. "בפברואר 2022 אהיה עם הגדוד באימון באותו אזור. זו בהחלט תהיה סגירת מעגל מרגשת".