ממצאי דוח התרסקות מסוק העטלף: "לא ניתן היה להציל את הטייסים"

לפי ממצאי הדוח של צוות המומחים שהוקם בעקבות התאונה עולה כי הצוות תפעל אירוע חירום מורכב בתנאים קשים בקור רוח, בעבודת צוות רציפה ותוך ניסיונות תגובה לשינויים, ובכך תרמו להצלתו של סרן בידרמן

טל לב רם צילום: אבשלום ששוני
תת אלוף אמיר לזר אודות תאונת "העטלף" (קרדיט: דובר צה"ל) | צילום:

לפי ממצאי הדוח של צוות המומחים שהוקם בעקבות התאונה אשר הוגשו הבוקר למפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, עולה כי הצוות תפעל אירוע חירום מורכב, במשך כשתי דקות עד לפגיעה במים. צוות החקירה מצא כי הלוחמים תפעלו את האירוע בקור רוח, בעבודת צוות רציפה, באבחנה מהירה ותוך ניסיונות תגובה לשינויים, ובכך תרמו להצלתו של סרן בידרמן.

רב-סרן חן פוגל ז"ל (קרדיט: דובר צה"ל) | צילום:

בדוח צוין כי המנוע נבדק לאחרונה על-ידי היצרן בשנת 2017, בהתאם לנהלים הקובעים כי נדרש לעשות זאת מדי 1650 שעות מנוע. מאז הביקורת האחרונה שעבר מנוע זה ועד לתאונה, חלפו פחות מ-1400 שעות.

בנוסף, לפני כשנה עבר המסוק ביקורת מקיפה בארץ ונמצא תקין. נדגיש שעל פי היצרן, כשל זה הינו הראשון מסוגו בעולם. הסיבה להיווצרות הקורוזיה החמה ברכיב הפנימי במנוע עודנה בבחינה. בדיקה ותיקון הרכיבים הפנימיים במנוע, נעשים רק על-ידי היצרן.

סגן-אלוף ארז שחייני ז''ל
סגן-אלוף ארז שחייני ז''ל | צילום: דובר צה''ל

הצוות המשיך להטיס את המסוק עד לרגע הפגיעה במים, ובכך תרם להצלתו של סרן רון בירמן. לאחר הפגיעה החזקה במים המסוק התהפך שניות בודדות לאחר מכן. הצוות הפעיל את מערכות הציפה, אך מערכות אלו אינן מיועדות להתמודדות עם פגיעה בעוצמה שכזו ועל כן המצוף הימני התפוצץ. מכלול הזנב נשבר, הדלת של קצין הסיור הימי נפתחה והמסוק החל לשקוע.

מהדוח עלה כי בתנאי תאונה זו, לא ניתן היה להציל את הטייסים, שייתכן כי איבדו הכרה עוד במהלך הטיסה. עם זאת, בזכות פעולותיהם של הטייסים בזמן התקלה, סרן בירמן חולץ בחיים.

עוד עלה בדוח כי בתוך שמונה דקות מרגע איבוד הקשר עם המסוק, החלו פעולות חילוץ והצלה והוזנקו כוחות מחיל האוויר, חיל הים ומשטרת ישראל.

רב-סרן חן פוגל ז''ל
רב-סרן חן פוגל ז''ל | צילום: דובר צה''ל

סא״ל ארז שחייני ז״ל, סגן מפקד בסיס רמת דוד, ורס״ן חן פוגל ז״ל, סגן מפקד טייסת 'מגיני המערב', שניהם טייסים ומפקדים בכירים בחיל, מקצועיים ומנוסים, אשר ביצעו אימונים ופעילויות מבצעיות רבות וצברו אלפי שעות טיסה, מילאו תפקידי פיקוד ולחימה ותרמו רבות לביטחון מדינת ישראל. הטייסים ביצעו תרגולות חירום ומילוט אשר הכשירו אותם להתמודדות עם אירועי קיצון. הצוות התמודד עם תקלה ורצף אירועים באוויר בזמן קצר, בקור רוח ובעבודת צוות, ופעולותיהם הביאו לפגיעת המסוק במים בצורה שאפשרה את הצלת סרן רון בירמן".

מסוק העטלף
מסוק העטלף | צילום: דובר צה''ל

כזכור, התאונה הקשה אירעה לאחר שהמסוק המריא מבסיס רמת דוד לטיסת אימון שגרתית והתרסק בים בדרכו חזרה לכיוון היבשה. ההתרסקות אירעה כאשר המסוק טס מזרחה במהירות נמוכה, מאות מטרים מהחוף וסמוך לטיילת בת גלים. בתאונה הרגו שני קציני צה"ל- סגן-אלוף ארז שחייני ז"ל, סגן מפקד בסיס רמת דוד ורב-סרן חן פוגל ז"ל, סגן מפקד טייסת 'מגיני המערב' (193).

מרגע זיהוי התקלה והכרזת 'מצב חירום' ועד לרגע הפגיעה במים, עברו פחות משתי דקות, במהלכן הצוות הספיק לתפעל את התקלה בקור רוח ולבצע פעולות חירום מהירות בהתאם לנהלים ובניהן: אבחון התקלה, הפעלת מערכות כיבוי אש למנוע, כיבוי חלק מהמערכות החשמליות גם על מנת למנוע את התפשטות האש והפעלת מערכות הציפה בחירום.

תגיות:
צה"ל
/
מסוק
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף