בכירים במערכת הביטחון מזהירים מפני נבואות שמגשימות את עצמן, בנוגע להסלמה הצפויה ביהודה ושומרון. לדבריהם, השטח אכן מתוח, והחודשים הקרובים, בעיקר סביב הרמדאן ותאריכי אזכור נוספים, צפויים להיות רגישים מאוד ונפיצים.

עם זאת, עדיין יש מרחק בלימה מהסלמה, וגם למערכת הביטחון יש יכולת להשפיע על המצב. למשל, בתקופה הקרובה צפויה ישראל לפרסם שורה של הקלות הומניטריות לרשות הפלסטינית לקראת חודש הרמדאן.

נכון לעכשיו, מוסיפים הגורמים הבכירים, אין אינדקציות להסלמה ביטחונית ברצועת עזה. במערכת הביטחון סבורים כי חמאס, שהאינטרס שלו הוא להתעצם ולשפר את המצב הכלכלי ברצועה, לא מעוניין בעת הזו בעימות, ולא ייכנס למערכה רק בגלל שייח' ג’ראח. לעומת זאת, עימותים סביב הר הבית עלולים לשנות את התמונה בדרום.

גורם ביטחוני הוסיף: “אירוע בודד חמור תמיד יכול לגרום להבערת השטח. אולם נכון לעכשיו, אנחנו לא מזהים כוונות מצד חמאס להסלים את המצב הביטחוני בדרום”. 

לעומת זאת, במערכת הביטחון מזהים קמפיין הסתה של חמאס ברשתות החברתיות, בניסיון להביא להסלמה בגדה נוכח העימותים בשייח' ג’ראח. בישראל סבורים שהארגון צפוי להגביר את מאמציו להוציא פיגועים בגדה בחודשים הקרובים, במקביל לשמירת השקט ברצועה.

בחודשים האחרונים כמות ההתרעות לפיגועים גדלה ביחס לחודשים אשר קדמו למבצע שומר החומות. כך גם בהיקפי נתוני הטרור העממי, פיגועי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר רכבים ישראליים. בהתאם לכך הגביר צה”ל גם את היקף הפעילות שלו בג’נין ובשכם.

מי שהציג עמדה פסימית יותר מזו שהציגו הבכירים הוא מפקד אוגדת איו”ש תא”ל אבי בלוט. באיגרת לפקודיו, שפורסמה בתאגיד השידור, הוא כתב כי “החמצן וחומר הבעירה כבר קיימים בשטח וחסר רק הגפרור בכדי להצית את כלל המרחב. ימי הרמדאן בשילוב חגי ישראל יספקו לא מעט הזדמנויות לגפרורים מעין אלו”. 

אלא שהגורמים הבכירים טוענים שעדיין מוקדם לדבר על בעירה כללית ועל חבית חומר נפץ שעומדת להתפוצץ. עד לאירוע כזה, סבורים הגורמים, יש הרבה פעולות שניתן לנקוט על מנת למנוע מהחמאס לקבל את מבוקשו – הבערת השטח. וכדי לדאוג לכך יש להוריד את גובה הלהבות והפרובוקציות בשייח' ג’ראח ולעשות ככל הניתן שהאירועים לא יגלשו לעיר העתיקה ולהר הבית.