בישראל מעוניינים מאוד לחתום על הסכמי נורמליזציה עם סעודיה, אבל שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן, המשתתף בוועידת הביטחון במינכן, מבהיר כי ארצו מתנה את הדבר בהסדר בין ישראל לפלסטינים, או לפחות בכך שהצדדים ידונו בתוכנית להסדר שניתן יהיה ליישם.

בתשובה לשאלות "מעריב" אמר בן פרחאן: "שילובה של ישראל באזור יהווה רווח עצום לא רק לישראל עצמה אלא לכל האזור, אבל ללא טיפול בבעיות הליבה של העם הפלסטיני והענקת כבוד וריבונות לעם הפלסטיני באמצעות הקמת מדינה פלסטינית יימשכו חוסר היציבות והסיכונים לביטחונה של ישראל ולביטחון כל האזור. במצב כזה נחזק את הקולות הקיצוניים ביותר באזור.

מפגינים פלסטינים ניסו לחטוף נשק בגבול רצועת עזה (צילום: רשתות חברתיות ערביות)

"הקדימות עכשיו היא למצוא הסדר כדי שהישראלים והפלסטינים יישבו יחד ויהיה להם תהליך שלום שניתן לעבוד עליו. זה יקל על כל המדינות שעדיין אין להן יחסים עם ישראל. מבחינתנו זה יקרה כשיימצא פתרון צודק לנושא הפלסטיני". על הסכם הגרעין המסתמן עם איראן אומרים בסעודיה כי לא די בו וכי צריך לפתוח במשא ומתן נוסף על פעילותה של איראן באזור.

שר החוץ הירדני איימן אל־ספאדי אמר ל"מעריב" כי כמדינה שבחרה לקיים יחסים דיפלומטיים עם ישראל, אסור לשכוח שבעיית הליבה של השלום האזורי היא השאלה הפלסטינית. "זאת לא שאלה של הסכם עם אלה או אחרים", אמר אל־ספאדי. "כולנו רוצים שלום ויציבות, והבענו זאת כבר ביוזמת השלום הערבית בשנת 2002. הדרך לכך היא פתרון שתי המדינות. המשך ההתנחלויות והפקעת האדמות מחבל בפתרון זה. אם נוותר עליו נישאר עם פתרון של מדינה אחת - שאינו פתרון. זה יהיה אפרטהייד שלא יביא שלום.

"אנחנו מנסים לעשות עבודה קשה עם מצרים ומדינות אירופה, ויש לנו קשר ישיר עכשיו עם ישראל בניסיון למצוא אופק מדיני. שלום אזורי הוא שאלת המפתח, אבל צריך שתהיה לנו הערכה ריאליסטית של המצב, והוא כלל אינו מבטיח. הוא מצריך את סיום הכיבוש ומדינה פלסטינית לצד ישראל, ואז כולנו נהיה פתוחים לשלום. אנחנו מדברים כעושי שלום ולא כדי ליצור קשיים. חייבים לחזור למשא ומתן רציני בין הצדדים, שיישבו יחד".