צה"ל הודיע היום (רביעי) כי בשנה הקרובה ישופרו בצורה משמעותית תנאי החיילים בצבא בדגש על הלוחמים, כאשר במרכז התוכנית יעמדו תזונה, הסעות, רפואה ציוד ותשתיות. גורם צבאי בכיר מסר כי "צה"ל לא יתמודד לעולם עם התנאים בהייטק ואינו מתחרה עם השוק האזרחי, אבל תנאי המחיה וחווית השירות חייבת להשתפר".

מתווה השיפורים מגיע על רקע ביקורת ציבורית וחוסר שביעות רצון של החיילים בנוגע לתנאים הבסיסים שהם זוכים להם במהלך שירותם, מרמת מזון ותברואה ירודה במטבחי ובחדרי האוכל בצה"ל, בעיות בטיפול הרפואי, בעיות בתשתיות המגורים ועומסים בלתי נסבלים באוטובוסים בהגעה לבסיס.

הביקורת באה לידי ביטוי במחאה ברשתות החברתיות, תוצאות שביעות רצון נמוכות מאוד בסקרים פנימיים וחיצוניים, וציונים נמוכים שהעניק הציבור בישראל לאופן שבו הוא תופס את צה"ל כגוף שדואג ומטפל בחיילים. בצה"ל, יש לומר באיחור, פועלים כעת לבצע שינוי עמוק ולא פחות חשוב מהיר בטיפול בנושאים אלו בהובלת אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה.

בתדרוך לכתבים צבאיים הציגו באט"ל את עיקרי התוכנית לשיפור התנאים של החיילים. "חווית המשרתים" הוא הביטוי שחזרו עליו הקצינים פעם אחר פעם, זאת מתוך הבנה שהמוטיבציה לשירות של בני הנוער היום בצה"ל קשורה גם במענה הרבה יותר טוב לתנאי השירות של החיילים.

12 צוותי עבודה הוקמו במטרה לעשות שינוי עמוק בתחומים השונים בצבא, בתהליכם שייקח להם זמן, אך בחלק מהתחומים לצה"ל חשוב להציג כי השינויים כבר מתרחשים בשטח. אלא שהמבחן של הצבא יימדד ברצינות ובהשקעת המשאבים לאורך זמן. ראש אט"ל, אלוף מישל ינקו הדגיש כי "התוכנית כבר אינה בגדר עבודת מטה בלבד, אלא מדובר בתהליכים הקורים הלכה למעשה בשטח כבר בימים אלו. הפכנו כל אבן בדרך, אבחנו את הפערים ונמשיך לבקר את עצמנו. אני מאמין בתוכנית ומדגיש שאנחנו נמצאים בתהליך שיאפשר לנו לשנות תפישה ובאמצעותה לשפר את המענה הניתן למשרתים".

שינויים בתחום המזון בצה''ל (צילום: דובר צה''ל)
שינויים בתחום המזון בצה''ל (צילום: דובר צה''ל)

הצבא צועד על קיבתו - בורקס הפתעות, שקשוקה ומנות מיוחדות לארוחות הצהריים

במסגרת השינויים במערך המזון הוחלט על שיפוץ 130 חדרי אוכל בדגש על המערך הלוחם וההכשרות, טרקליני מזון פתוחים 24/7 במוצבים הפלוגתיים, וכן הגדלת כמות החלבון ללוחמים בצה"ל. 

בתוך כך, תקציב המזון ייגדל ב-25%, ובהתאם לכך יגדל היקף המנות העיקריות והגיוון שלהן, תוך התאמה של התפריטים ליחידות השונות על פי אופי הפעילות שלהם.

כך למשל, בתקציב של מעל 20 מיליון שקל מוקמים כבר כעת 80 טרקליני לוחמים במוצבים הפלוגתיים לאורך הגבולות של מדינת ישראל. במסגרת השינוי הלוחמים יוכלו בכל שעה לגשת לטרקלין ולחמם לעצמם פיצות, מרקים, ופל בלגי ודברים נוספים לצד יוגרטים, מעדנים, חטיפי אנרגיה ועוד. התנאי להפעלת הטרקלין הוא שבמוצב יהיה נגד שאחראי להפעלת הטרקלין ותקינותו. 

שינויים בתחום המזון בצה''ל (צילום: דובר צה''ל)
שינויים בתחום המזון בצה''ל (צילום: דובר צה''ל)

בנוסף על כך, תפריט מחייב יבנה לארוחת הבוקר והערב שסומנו כבעייתיות, זאת על מנת לגוון במנות שיוגשו ללוחמים. בין היתר, בתפריטים החדשים יוגשו כריך טוניסאי, בורקס פינוקים, בגט עם שקשוקה, מנת חומוס עם פלאפל וארוחה לדרך הכוללת מוזלי, דגני בוקר וחטיפי אנרגיה. גם בארוחות הצהריים יורחב התפריט למנות שנבחרו כאטרקטיביות על ידי הלוחמים.

לאחר בעיות קשות שהיו בנוגע למזון בקריית ההדרכה בצה"ל, ניתנה לספק הזדמנות עד חודש יולי לשפר את המענה בצורה משמעותית תוך הגדלת התקציב שניתנה, במידה ולא יעמוד הזכיין בתנאים צה"ל נערך להפעיל את המטבח הענק בהפעלה צבאית מלאה או חלקית עם חברת כוח אדם אחרת.

שינויים בתחום המזון בצה''ל (צילום: דובר צה''ל)
שינויים בתחום המזון בצה''ל (צילום: דובר צה''ל)

אפליקציות, שאטלים ומערך היסעים פנימי

בתחום ההסעות אל הבסיסים ומהם, בצה"ל מתחייבים כי יימשך תהליך ההתייעלות שניתן לחיילים. הם מוסיפים כי באמצעות אפליקציות, שאטלים ומערך היסעים פנימי בשנה הקרובה יקטין צה"ל עוד יותר את העומסים על התחבורה הציבורית וישפר את המענה שניתן לחיילים.   

באט"ל החלו להפעיל בחודשים האחרונים באמצעות אפליקציות סקרי שביעות רצון של החיילים, שמאפשר גם לנהל מעקב אחר בעיות שונות ולטפל בהם באופן יעיל יותר.

פרוייקט ׳נסיעה טובה׳, דובר צה"ל

בנושא ההיסעים בצה"ל טוענים כי כבר עכשיו יש שינוי גדול לטובה, וכי השימוש באפליקציות ובמערך היסעים פנים צבאי כתחליף לתחבורה הציבורית כבר מוביל לשינוי גדול בסדרי שביעות הרצון של החיילים.

כמו כן, עולה כי כבר עכשיו יש הפחתה של 24% בכמות החיילים שמשתמשים ברכבת בימי ראשון, והפחתה של 12% בכמות החיילים שנוסעים בתחבורה הציבורית. לצד זאת, בצבא טוענים לשיפור היעילות המהירות שבה מגיע חייל לביתו או לבסיס ומשביעות הרצון שלו.

גורם צבאי בכיר אומר כי האפליקציות שסיפק הצבא לחיילים, יאפשרו להם להזמין נסיעה ליציאה הקרובה מהבסיס ולקבל את הפרטים המלאים של ציר הנסיעה והשעה שבה להמתין בנקודה שתימסר לחייל ביום ראשון כאשר הוא חוזר לבסיס.

בצה"ל מציינים כי כבר היום לאחר תהליך התייעלות חייל שגר למשל באופקים והיה צריך להגיע לבסיס ברמת הגולן יעשה זאת היום בממוצע ב3.5 שעות לעומת 7 שעות רק לפני כמה חודשים בודדים.

ראש אט"ל סיכם: "גם בעולמות המזון וגם בעולמות ההיסעים, אנו נדרשים להתאים את המענה לציפיות המשרתים. בתחום ההיסעים אנחנו במקום טוב יותר, ממשיכים כל העת בבקרה על מנת לשמר רמת שביעות רצון גבוהה ולשכלל את התהליך. בתחום המזון בנינו תוכנית רחבה שעתידה להשפיע על היקף וגיוון תזונת המשרתים, והדרג הלוחם בעיקרם, כבר בשנה הנוכחית".