"להפיק את הלקחים למקרים הבאים": הפיגוע בבאר שבע, בו נרצחו ארבעה ישראלים על ידי מחבל בדואי שחוסל בזירה, מעורר חשש ציבורי - האם לשב"כ ולמשטרה אין כלים ויכולת למנוע ממפגעים בודדים מתוך האוכלוסייה הבדואית לבצע את מעשי הטרור המחרידים? על כך שוחח הבוקר (רביעי) עזרא סער, בכיר לשעבר בשב"כ, עם גולן יוכפז ואריה אלדד ב-103fm.

"ראשית אני רוצה להשתתף בצערם של המשפחות ולאחל החלמה לפצועים", אמר תחילה, וטען: "זה לא עניין של טעות כזו או אחרת, טעויות אם היו אז בוודאי יתוחקרו ויבדקו לעומק. זה עניין של ערכים שצריך לשלב ביניהם, בין שב"כ במדינה דמוקרטית לבין ארגון חשאי שפועל בסביבה ללא חוק, ללא דין וללא דיין. ככל שיצטרכו לעשות תחקירים, ואני בטוח שהשב"כ כמו שאני מכיר אותו הוא יודע לתחקר בצורה העמוקה ביותר, ידע להפיק את הלקחים למקרים הבאים".

"יש כאן מערכת שלמה שעסוקה בסיכול טרור ביום יום, מנסה באמת להגיע לכל אחד ככל שאפשר להגיע אליו", הוסיף. "לא תמיד אנחנו יודעים מה עובר בראשו של איש ולא תמיד השב"כ יודע לאתר את זה מראש. ככל שהוא יודע לעשות את הפעולות האלו, גם לאחר שהוא שוחרר, עדיין צריך לחזור לערכים הדמוקרטיים שמלווים גם את הארגון וגם אותנו כמדינה".

זירת הפיגוע בבאר שבע (צילום: מאיר אבן חיים)
זירת הפיגוע בבאר שבע (צילום: מאיר אבן חיים)

כשנשאל על השימוש של השב"כ ברוגלות דוגמת פגסוס, ששימושה במשטרה העלה אותה לסדר יום הציבורי, טען סער: "אנחנו בסיכומו של דבר צריכים להבין שהשב"כ גם הוא פועל במדינת חוק, וטוב שכך. הוא זה שיזם את חוק השב"כ, היוזמה הגיעה מתוך הארגון מאחר שהוא הבין שללא חוק נהיה מועדים לפורענות, ונאבד את כל הכלים הקיימים". הוא הוסיף בנושא: "מפעילים את הכלים האלו במידה, ועל פי הנחיות החוק במדינת ישראל. ככל שנמצאים דברים מטפלים בהם, ככל שלא נמצאים דברים מחכים גם לסימנים מעידים על מנת לפקח על אותם גורמים".

"צריך להבין שהכלים הקיימים ברשותנו הם באמת רחבים אבל עדיין מוגבלים", טען עוד. "אתה לא יכול להטריד אזרח כל יום שני וחמישי גם אחרי שהוא ישב בכלא, ולהפעיל עליו תוכנות כאלו ואחרות כדי להגיע לתוצאה שאולי לא קיימת בכלל".

בנוגע לחברה הבדואית טען: "אני מציע לעשות הפרדה ברורה בין כלל הציבור הבדואי והערבי במדינת ישראל, לבין מעשי טרור ספציפיים. לא כולם תומכים זה ולא כולם עושים את זה. אנחנו כחברה, ואני מדבר על החברה היהודית, צריכים להפסיק לחפש את האשם בהזנחה כזו או אחרת. גם כאן וגם במקרים אחרים מדובר במפגע בודד ולפעמים גם מדובר בתשתיות".

זירת הפיגוע בבאר שבע (צילום: מאיר אבן חיים)
זירת הפיגוע בבאר שבע (צילום: מאיר אבן חיים)

כשנשאל האם לדעתו יש קורלציה בין המצב הכלכלי של המחבל לרצח, אמר: "זה נוח ללכת לטיעונים האלו, כי זה נותן לנו כלי להבין בצורה רציונלית מעשה שהוא לחלוטין יכול להיות אמוציונלי. לא הייתי נודד למקומות האלו וקשה גם למצוא קורלציה כזו. בסוף, לכאורה תמיד יש תירוץ והוא תמיד יכול להיות אישי, אבל צריך להסתכל על הסיפור כמסגרת. יש כאן סכסוך לאומי ואפילו במידה מסוימת אנשים שלוקחים את זה לכיוון הדתי ואנחנו נוטים לתת לו הסברים שלא תמיד קיימים במילון המונחים שלנו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103fm