20 שנה חלפו מאז מבצע חומת מגן, ומכל חטיבת 188 בעוצבת ברק של השריון אל"ם רועי סבירסקי (44) הוא היחיד המשרת כיום בחטיבה שגם השתתף במבצע. "במבצע הזה למדתי המון על לוחמה בשטח בנוי", הוא אומר.

סבירסקי היה מפקד פלוגת טנקים בחטיבה 188 בעת מבצע חומת מגן, והוא זוכר כל פרט מהמבצע שהביא לסיום האינתיפאדה השנייה. לאחר מכן הוא וחבריו המשיכו לפעול ביו"ש.

"הייתי עם הפלוגה בהר דב, והיו לנו שם ימי לחימה", אמר על המעבר ליו"ש. "אחרי הפיגוע במלון פארק בנתניה הורידו אותנו מהר דב ליו"ש".
הוא הוסיף: "השתתפנו בקרבות בשכם, ברמאללה ובסלפית. לפני המבצע לא לחמנו עם טנקים ביו"ש ורוב האימונים היו בגזרת לבנון וסוריה. לא התאמנו הרבה בלוחמה בשטח בנוי.

מח''ט 188 (צילום: דובר צה''ל)
מח''ט 188 (צילום: דובר צה''ל)


"מדובר באתגרים שונים, מבצעית וערכית. באזורים פלסטיניים מאוכלסים אין אויב ברור מולך, וגם המחבל היורה לא ילבש מדים. לכל צעד יש משמעות, כל תנועה יוצרת הרס לצד השני, ומתמודדים מול סכנות שלא מורגלים אליהן, כמו זריקת מקרר על הטנק במחנה פליטים, השלכת חפצים כבדים ממצוק או ממבנה או נער שזורק בקבוקי תבערה. אלה איומים מסוג אחר".

סבירסקי סיפר כי הטנקים שנלחמו במבצע בערים הפלסטיניות היו בבחינת "שובר שוויון" במבצע חומת מגן.
"המסר שלי לחיילים היה להיות קטלנים - אבל לא פראיים", ציין. "להיות ממוקדים במטרה, לא לעלות סתם בטנק על מכוניות. ניתן דגש גם להיבט הערכי", אמר.

הוא הסביר: "כשריונר הלוחמה בשטח בנוי שונה לעומת שטחים פתוחים, ואני מנחיל את מורשת הקרב מהמבצע למפקדים ולחיילים בחטיבה. אנחנו פונים לחיילים המשרתים בחטיבה, שטרם נולדו אז, ומנחילים להם את מה שאירע. מספרים להם מה היה אז במדינה על רקע האינתיפאדה השנייה, עם גל הפיגועים הרצחניים, ומה עשינו בחומת מגן".

אישית, מבצע חומת מגן לימד את סבירסקי רבות. "למדתי הרבה מאוד בהיבט המקצועי", ציין. "רכשנו מקצועיות בלוחמה בתוך שטח בנוי, למדתי המון על הלחימה עם טנק בתוך שטחים בנויים וגם בשטחים תלולים. המבצע גם יצר שיתוף פעולה הדוק בשטח בין השריון לחי"ר. נרשם פרק נוסף במורשת הקרב של החטיבה, והמשימה שלי היא להנחיל את המורשת ואת מה שלמדנו אז למפקדים ולחיילים המשרתים כיום בחטיבה. נקיים ימי עיון, ואני רוצה שכל מפקד וחייל ביחידה יכירו מקרוב את מה שאירע אז, את הדילמות ואת השוני של לוחמה בשטח בנוי", הדגיש.

סבירסקי הוא דור שני למשרתים בשריון. הוא למעשה ממשיך את המסורת המשפחתית. "אבא שלי היה שריונר, שחצה במלחמת יום כיפור את תעלת סואץ", הוא סיפר. "אימא שלי שירתה כמשק"ית ת"ש במוצב ליד התעלה, ושם הם הכירו, התחתנו ונולדו להם שלושה ילדים. אחותי הייתה מדריכה בשריון, ויש לנו עוד בני משפחה ששירתו בשריון. אנחנו משפחה של שריונאים".