מערכת הביטחון ממשיכה בהערכות לגל הטרור כשהיום (שני) ועדת הכספים אישרה את העברתם של כ-61 מיליון שקלים, לתוכנית לשיפור מוכנות המשטרה בהתמודדות עם גל הטרור הנוכחי. התקציב יועד בין היתר לרכש אמצעים לשוטרים, גיוס והגדלה של מערך המתנדבים, הצטיידות פלוגות המילואים של המשטרה, והארכת שירותם בהתאם לצורך שהועלה על ידי משטרת ישראל. 

הרמטכ"ל לשעבר רא"ל (מיל'), גדי איזנקוט, שוחח היום (שני) עם ענת דוידוב ב-103FM והתייחס לגל הטרור: "מה שמאפיין אותו זה שאין הכוונה ארגונית מרכזית, כמו שראינו באינתיפאדה הראשונה ושנייה. זה יותר דומה למה שקרה ב-2015-2016 עם כר נרחב מאוד של עידוד הסתה ולקיחת יוזמה ללא הכוונה מה שמקשה מאוד על היכולת לסגור מעגלים".

"מהפכת המידע השפיעה והיא הלכה והתעצמה. זה שרואים בזמן אמת את הפיגוע, ופה זה נפגש עם הרצון של הטרור ליצור לחץ ואימה בעורף הישראלי ואצלם זה יוצר חקיינות והזדהות עם מבצעי הפיגועים, מה שמקשה מאוד לקטוע גל של טרור כזה", הוסיף.

לדבריו, "המודיעין משחק תפקיד מרכזי מאוד, למעשה למדינת ישראל יש בעיניי פנומן מודיעני מבצעי שמתקיים כל השנה לילה לילה ומגיע להישגים שמגרדים את ה-100 אחוז וכשזה לא 100 אחוז לצערי יש פיגועים כאלו ופה זה שילוב של יכולת מודיעינית גבוהה, יכולת טכנולוגית גבוהה ויכולת מבצעית גובהה ובמשולש הזה צריך לשמור על רצון להיות קרוב ל-100 אחוזים כל הזמן".

"כשפיגוע מצליח אנחנו צריכים לשאול את עצמנו שאלות, ככה עשינו בעבר ומהניסיון עם האנשים שמכהנים היום אני משוכנע שיש ניסיון עצום, יש למידה ויודעים לשאול שאלות נוקבות וזה מאבק מתמשך. הטרור הוא תופעה מתמשכת מקום המדינה ועוד הרבה לפני, היא תלווה אותנו עוד הרבה שנים", אמר.

בהתייחסו לשאלה האם הפעולות שנוקטת ישראל מספיקות, אמר איזנקוט כי "למדנו מניסיון ארוך ואני אומר את זה כאחד שפיקד על אוגדת יהודה ושומרון וכרמטכ"ל, התלהמות ופניקה רק משרתים את האויב. החוכמה היא לפעול ביעילות ונחישות, ומצד שני לדעת להפריד בין טרור לאוכלוסייה, לא לעשות ענישה המונית".

"להשאיר תקווה ולהשאיר את האוכלוסייה הרחבה מחות למעגל האלימות ומול הטרור להילחם בנחישות ולרדוף אותו בכל מקום והוכחנו שאנחנו יודעים לעצור טרור שנראה לנו מטורף. גם את טרור הסכינים ידענו לבלום. אין פטנט יש מנהיגות שצריכה לעמוד יציב, יש כוחות מצוינים. יש שילוב בין השב"כ, המשטרה וצה"ל. צריך לדעת שזה ילווה אותנו עוד הרבה מאוד שנים יש מרכיבי התקפה ויש מרכיבי הגנה ויש מרכיבי תודעה שתפסו מקום מרכזי", אמר.

כמו כן, בהתייחסו לחשש מתגובות נקם, אמר איזיקוט כי "מי שמפעיל כוח זה רק מי שהוסמך לזה וכוחות המודיעין והצבא של מדינת ישראל, ומי שמפעיל כוח לא בסמכות צריך לפעול מולו באגרוף ברזל".

פעילות צה''ל (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל (צילום: דובר צה''ל)

"פיתוחים יוצאי דופן של חברות ישראליות באנרגיה החלופית"

כמו כן, איזנקוט, המשמש גם כיו"ר חברת האנרגיה 'Storage Drop', torage Drop', סיפר על פועלה ועל ההישג המרגשים שהצליחה לקצור: "מדובר במערכת לאגירת אנרגיה חשמלית, אחד משני פיתוחים עיקריים של החברה. מערכת לאגירת חשמל ולאגירת קירור. ההודעה היום היא סיום של שלב מרכזי של טעינה ודחיסת אוויר על ידי מים כך שנוכל בעתיד לבצע אגירה בשעות השפל ולעשות בזה שימוש בשעות שיא. מדובר בפיתוח ייחודי ולמעשה זו החברה היחידה בעולם שדוחסת אוויר ללא איבוד חום וזה יאפשר בעתיד להתאים מערכת וליצור חשמל זול יותר ונקי יותר".

"למעשה יש פיתוחים יוצאי דופן של חברות ישראליות באנרגיה החלופית, למעשה הפער שקיים היום והדרישה זה באגירת אנרגיה. היום זה מתבצע בבטריות חשמליות ופה יש ניסיון ייחודי לפתח מערכת שזה לא בטריות חשמליות אלא מערכת שזה פטנט ישראלי של אגירת אוויר ודחיפה שלו ולמעשה הפעלה שלו ועל ידי כך יצירת חשמל מוזל בשעות שיא. זה למעשה לא סוללה, זה מתקן שיש לו מיכלים בגובה של כ-4 מטרים ויש מכלים שוכבים שאפשר להניח מודולים של ממטרים ספורים לעשרות ומאות מטרים תלוי בהיקף החשמל שנדרש לייצר", הוסיף.

לדבריו, "בארץ יש כמה חברות, שתיים עיקריות שפועלות על פי הפטנט הזה. לנו יש פטנט ופיתוח ייחודי ביחס למתחרים, יש מערכת אחת שכב עובדת ברמה מסוימת כשנה וחצי והמערכת שלנו אני מניח שתוך זמן קצר מאוד תשלים את הפיתוח בהצלחה רבה. אנחנו כבר משוכנעים ביכולת להקטין עלויות אנרגיה".

"יש התעניינות בעולם, חתמנו על מסחור פטנט עם משרד האנרגיה האמריקאי. יש מגע אם מדינות אירופאיות ועם חברות ישראליות ואני משוכנע שבזמן הקרוב בטווח של שבועות נשלים את הפיתוח ויהיה אפשר לעבור לשלב הבא. אם אנחנו מסתכלים על מה שקורה באירופה ואנחנו רואים את הקשר ההדוק בין ביטחון לעצמאות אנרגטית", הוסיף.

עוד אמר כי "העובדה שמדינות אירופה פתחו את שווקי האנרגיה שלהם לשיתוף גז מרוסיה עד כדי הישענות של בין 24-48 אחוז של חלק מהמדינות, אנחנו רואים את הקשר הישיר בין ביטחון לעצמאות אנרגטית כמרכיב חשוב מאוד במה שמתחולל היום באירופה, והרגולציה שיש בארה"ב ובעיקר בקליפורניה ומדינות נוספות מה שמצביע גם על הצורך וגם על הפוטנציאל הגדול".

כמו כן, אמר איזנקוט כי בתקופה זו ישנם קשים להשיג משקיעים, אולם "יש פה השקעה של כסף ומשאבים. יש פה ניצול של ידע שפותח על ידי יוצאי הטכניון שיכול להביא לתועלת ענקית גם למדינת ישראל וגם לאחרות בעולם מתוך הבנה שהרגולציה לגבי דלק מ־2030 תוחל גם במדינה וגם במדינות אחרות ולכן יש פה פוטנציאל עצום וכר נרחב מאוד לפיתוח וייצוא יכולת ישראלית לעולם ולשימוש שלנו".

"מה שיצא לנו מזה אני מקווה שנוכל להוזיל עלויות חשמל, לתרום לשמירת כדור הארץ על ידי טכנולוגיה יורקה ולחזק את החדשנות והיכולת הישראלית והתרומה לעולם כולו", סיכם.

שי כהן מנכל סטורג' דרופ וגדי איזנקוט היו''ר (צילום: ישראל הדרי)
שי כהן מנכל סטורג' דרופ וגדי איזנקוט היו''ר (צילום: ישראל הדרי)

חברת האנרגיה סטורג' דרופ (StorageDrop) הפועלת בפיתוח מערכות לאגירת אנרגיה חשמלית ותרמית הודיעה הבוקר (שני) על הישג משמעותי בהפעלת מתקן ההדגמה והניסויים בשטח אשר הוקצה לחברה בשנה האחרונה, בנמל אשדוד.  כעת, החברה מתכבדת לדווח כי היא הראשונה בעולם אשר פיתחה מדחס בוכנתי המגיע ללחץ כפול מהמתחרים (80 בר).

המדחס שפותח דוחס את האוויר באמצעות בוכנות מים להבדיל מבוכנות מתכת במדחסים קונבנציונאליים אשר יעילותם נמוכה. מנגנון דחיסה יעיל זה הושג ע"י שיטת סילוק חום ייחודית תוך שימוש בכמות קטנה של מים והדגמת נצילות גבוהה של המערכת. החברה מודיעה כי עמדה ביעד של דחיסה בתהליך איזותרמי, תהליך אשר בו כמות האנרגיה המושקעת בדחיסה הינה מינימלית.

שי כהן, מנכ"ל סטורג' דרופ: " באמצעות טכנולוגיה ייחודית המיועדת לאגור אוויר בלחץ גבוה ולספק אנרגיה חשמלית ירוקה ומתחדשת בשעות השיא. הצלחת המתקן תאפשר למערכת להיות מופעלת באתרים שונים ברחבי העולם".

סטורג' דרופ עוסקת בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות לאגירת אנרגיה ירוקה וקור. החברה מפתחת שתי מערכות אגירת אנרגיה: HyDrop - מערכת אגירה באוויר דחוס לייצור חשמל במתקנים סולאריים ו CoolDrop-מערכת אגירת אנרגיה תרמית לאספקת קירור ומיזוג אוויר במבנים במגזר העסקי והפרטי.  
סטורג' דרופ הינה חברה ציבורית הנסחרת בבורסה בת"א החל מיולי 2021 לאחר מיזוג עם מדיוי תראפיוטיק. שי כהן, מייסד החברה מכהן כמנכ"ל. יו"ר החברה הוא הרמטכ"ל לשעבר, גדי אייזנקוט. סגן יו"ר החברה הוא יונה פוגל שכיהן במשך 13 שנה כמנכ"ל קבוצת פז ויו"ר הדירקטוריון שלה.

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM