כוננות בבירה: בירושלים מתכוננים לציון יום ירושלים, ברקע איומי חמאס לקראת מצעד הדגלים שיעבור בשער שכם, כאשר, כזכור, בשנה שעברה לאחר מצעד הדגלים הגיע הירי שהביא לפתיחת מבצע "שומר החומות". הפרשן הצבאי של מעריב, טל לב רם, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM.

בפתח דבריו נשאל לב רם מה ההבדל במפת האיומים שהיו לפני שנה לבין אלה שיש היום, והשיב: "ההבדל הוא שאנחנו אחרי שנה שעסקה הרבה בנושאים הללו, גם של היבטי ריבונות ודגלים והסתה מירושלים וכו'. בד"כ אותן נסיבות - ויש הרבה דברים דומים - במבט ההיסטוריה, לא חוזרות על עצמן באותה צורה בדיוק. אנחנו כולנו רואים את שנה שעברה בעינינו ומסתכלים על מה שיכול עוד להיות היום בערב, ונדמה לי שההחלטה הישראלית הייתה הפעם הרבה יותר תקיפה בנושא מתווה הצעידה, לא לוותר על שער שכם, בגלל כל מה שעברנו בשנה האחרונה".

"זאת החלטה שאני מבין את השיקולים שלה. מבחינת מערכת הביטחון, המבחן הוא לא רק האם חמאס לא יגיב ברקטות - לוקחים בחשבון שיכול להיות שיהיה ירי רקטות מהרצועה - אלא גם הסתכלות ארוכה יותר ועמוקה יותר, להבין שאם היום אתה מחליט על דברים מסוימים בירושלים שאתה לא עושה, אז בפעם הבאה יהיו דרישות אחרות וזה עמד בלב קבלת ההחלטות של מערכת הביטחון. מערכת הביטחון סבורה שמרחב הגמישות הוא הרבה יותר גדול מול חמאס - שאחרי שנה שעברה מאז שומר החומות, גם אם יהיה ירי רקטות וכד', הוא לא יהיה בהיקפים גדולים, ואין איזושהי תחושה שהולכים לאיזו הסלמה יוצאת דופן, רחבה וכו'", הוסיף.

"גם בצפון יכול להיות ירי. זוהי עוד דרך של חמאס לנסות לייצר איזושהי דרך עקיפה. זה הכול תלוי במה שיתפתח בהר הבית בבוקר. אם זה יעבור בשקט, אז אני לא בטוח שזה טריגר. אלה שתי הנקודות המרכזיות, והרבה ממה שיכול להתפתח, יתפתח משם. מעריכים שאפשרות של ירי רקטות מהרצועה זה דבר אפשרי, אני עדיין לא חושב שמישהו מזהה במערכת הביטחון כרגע, כאילו הולכים לאיזושהי הסלמה, שומר החומות 2. הרבה פעמים דברים פשוט מתרחשים כתוצאה מאינרציה. הכול יכול להיות ולזה נערכים", סיים לב רם את דבריו.

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm