סגן אלוף (מיל') ד"ר דורון אביטל שוחח הבוקר (שני) עם בן כספית וינון מגל בתכניתם ב-103FM על בחירתו של שר הביטחון בני גנץ בהרצי הלוי לתפקיד הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל

ממשיך דרכו: סיפור חייו המרתק של הדוד שנפל בקרב ועל שמו נקרא הרצי הלוי
נצר למשפחת קוק ו"מצביא מבצעים" בסיירת מטכ"ל: הרמטכ"ל הבא הרצי הלוי | פרופיל

אביטל סיפר על היכרותו הראשונית עם הרצי הלוי: "ינון, אתה זוכר את הסטיקייה מחוץ ליחידה? שם היינו עושים את המפגשים עם קצינים שנכנסים ליחידה והרצי הגיע. הוא הגיע קצת מאובק וחשבתי האם זה מתאים לסגנון שלנו, שהוא מאובק מדי, אבל הרקורד שלו היה מרשים ביותר, הוא היה אחרי כמה תפקידים, מבחן אש רציני בלבנון, והוא גם מצא חן בעיניי. יש בו איזה כובד ראש. הוא גם בא מחתך שונה, הציונות הדתית עוד לא הייתה שחקנית ביחידה באותן שנים. הציונות הדתית עכשיו ממלאה תפקידים מובילים בצבא, זה יהיה מעניין המבחן שלה כאליטה מובילה בצה"ל".  

לשאלה האם כאשר הוא (אביטל) קיבל אותו, הוא כבר ידע שיש סיכוי שהלוי יהיה מפקד היחידה, השיב סגן האלוף (מיל') כי הוא לא היה בטוח בכך: "ברור שכאיש לחימה הוא יהיה יוצא מן הכלל, והוא השתלב יפה מאוד, גם מבחינה חברתית וגם מבחינה מקצועית, והכנסתי אותו למבצע של חטיפת דיראני בתור מפקד כוח. הוא הוכיח את עצמו והשתלב מהר מאוד".  

אביטל סיפר על התכונות שהוא מזהה בהלוי: "שקט, כובד, הפנמה, מעכל את הדברים, לא מוחצנות וקור רוח תחת אש".  

לטענה כי אין פה אם כך "איזה שינוי בכיוון, תפיסה, מישהו שיזעזע את אמות הסיפים של הצבא", ענה אביטל ש"קודם כל, צבא זה לא מערכת פוליטית. יש פה מערכת איומים, והשאלה אם יש לו את מערכת הכישורים להתמודד עם האיומים האלה גם מבחינת הכשרה וגם מבחינת יכולות. הוא היה אלוף פיקוד דרום, ראש אמ"ן. צבא זה תמיד מול מבחן האש, כשמבחן האש יגיע, צריך לראות את הצבא". 

אביטל נשאל על חייו הפוליטיים, כאשר היה חבר במפלגת 'קדימה', וציין ש"אני מתגעגע לקדימה, לא לזירה הפוליטית הנוכחית. אני חושב שקדימה זה סיפור של מפלגה שהתקשורת מנמיכה. זו הייתה מפלגה ישראלית שהיה לה איזה פוטנציאל וממש קופחה מימין ומשמאל". 

בהתייחס לראש הממשלה הנוכחי, יאיר לפיד, אמר אביטל: "מצד אחד, אתה חייב להודות שהוא הקים מסגרת שיש לה כוח והוא מחזיק אותה, מצד שני, אני חייב להגיד שכמו רבים אחרים, קשה לי עם האובזרווציות ניו אדג' שלו וזה נראה קצת, הייתי אומר, ילדותי אפילו. השאלה אם יש עומק בהצעת הפוליטית של יאיר, אבל מצד שני, יש כוח פוליטי מאחוריו, אין מה להגיד. יש איזו בורגנות הייתי אומר חצי לבנה שרוצה את יאיר".  

לקראת סיום הריאיון, הודה אביטל שלעניות דעתו, "השדה הפוליטי מאוד קשה עכשיו. אין כיוון. יש משבר זהות של הישראלי, אז יש בעיה ועוצרים ואז מתחילים לחטוף, מתחיל להיות בלבול וסכסוכים פנימיים. זה רגע מאוד קשה, לכן הרבה אנשים גם חוששים להיכנס לשדה הפוליטי. כל שיחה נראית כמו פאנל של צעקות, לא ברור מה הנושא, מה הכיוון". 

סייע בהכנה לכתבה: אמיתי דואק, 103FM