בית המשפט העליון דן היום (חמישי) בעתירה שהגישו שבע צעירות, חלקן לוחמות, הדורשות להתמיין ליחידות המיוחדות בצה"ל - הסיירות. הדיון מתקיים בפני נשיאת העליון אסתר חיות והשופטות ענת ברון ורות רונן. בתחילת השבוע, צה"ל ביקש למחוק את העתירה, מכיוון שכבר הודיעו על פתיחת המיונים ליחידות 669 ויהל"ם, אך העותרות טוענות כי הדרישות שהציגו בצבא אינן מבוססות, ונועדו למנוע מהן מלעבור את המיונים.

בפתח הדיון, פרקליטן של העותרות, עו"ד עמיחי ויינברג, ציטט מתוך חוות דעת של מומחית בתחום הכושר הגופני, שכתבה: "כלל תפקידי הלוחמה נסגרו על קריטריונים פיזיולוגיים כגון משקל, גובה שנקבעו במאי 2020". בתגובה, הנשיאה חיות תקפה: "המציאות השתנתה, אי אפשר לומר שלא קרה דבר".

עו"ד ויינברג הוסיף: "היו טענות לפגיעה ברחם, או חשש שייפלו בשבי. במקביל, היו בכירים לשעבר בצבא שמתחו ביקורת וטענו לפגיעה בצבא. עם זאת, העותרות ונשים רבות שיבואו אחריהן - לא יוותרו". הוא הדגיש כי "הכי גרוע שהעותרות נאלצות להתמודד עם גורמים וטיעונים פוליטיים - הצבא של העם ולא של אף אחד".

בהמשך הדיון, נעמה קונסטנטיני, פרופסור לרפואה באוניברסיטה העברית, ומנהלת המרכז לרפואת ספורט בבית החולים שערי צדק, הציגה בפני בית המשפט נייר עמדה, העוסק בכך שההבדלים הפיזיולוגיים בין גברים ונשים אינם אמורים לגזור באופן גורף הדרת נשים מכלל תפקידי הלוחמה. בנוסף, היא הראתה מדוע לא קיימת כל מניעה שנשים ישרתו בכל תפקידי הלוחמה.

הדיון בבג''ץ בעתירת הלוחמות (צילום: שלו שלום/TPS)
הדיון בבג''ץ בעתירת הלוחמות (צילום: שלו שלום/TPS)

עו"ד עומרי אפשטיין מפרקליטות המדינה השיב לטענת העותרות, והתייחס להחלטת הרמטכ"ל על פתיחת יחידות יחידות נוספות בפני נשים. הוא הדגיש כי "מדובר בהחלטה מאוד משמעותית", וטען כי הקריטריונים לשירות ביחידות הללו נחוצים. "הסיכון לפציעות ולנשר - גבוה משמעותית אצל נשים מגברים, על פי הדוח שערכנו", ציין.

השופטת חיות הגיבה ואמרה: "זה אולי ניתן לומר על יחידות של שיבוץ חובה - אבל כאן מדובר על שיבוץ התנדבותי". נציג המדינה הדגיש בתגובה כי "הדרישות לשירות נשים ביחידות המבוחרות נובעות משיקולים מדעיים". השופטת רונן תקפה: "אין קריטריון מינימום לגברים במשקל, מניחים שאם גבר לא מתאים הוא לא יעבור".