אלוף (מיל') ישראל זיו, לשעבר קצין חי"ר וצנחנים ראשי, מפקד אוגדת עזה וראש אגף המבצעים, שוחח הבוקר עם גדעון אוקו וענת דוידוב ברדיו 103FM והתייחס לקלטת ששחרר ארגון הטרור חמאס, בה נצפה לכאורה אברה מנגיסטו, השבוי בידיו: "זה אירוע דרמטי, אולם הסיפור פה הוא המצוקה של חמאס". בנוסף, סיפר זיו על מינויו של הרצי הלוי לרמטכ"ל, וענה על השאלה - האם הלוי יסתדר עם הלחצים הפוליטיים בזמן שהוא צריך להתרכז בלשמור על הצבא?

בפתח שיחתם, הוא התייחסלסרטון שפרסם ארגון הטרור: "תראה, זה אירוע דרמטי כי לא פרסמו סרטונים כאלה, יש פה אבל נסיבות או הסיבות בעצם למה הם משחררים את זה, ואני כרגע לא יכול לקבוע כמובן את האותנטיות, או את הזמן שדיברו על זה", אמר זיו, "אבל הסיפור פה הוא המצוקה של החמאס - המצוקה שלהם נובעת גם מהמצב הכלכלי שם, בחורף תמיד המצב מחמיר ברצועה בהיעדר תשתיות. יש חוסר הישגיות ביניהם של מדיניות, של לחץ על ישראל, של ירי, התעלמות של העולם הערבי, וכמובן כשכוכבי יוצא ומונה את השקט בעזה כחלק מההישגים שלו, אז הם צריכים להעיב על זה, וגם בגלל שהם מעוניינים כמובן להביא לאיזשהו הישג בשחרור האסירים, ולכן אני חושב שהתזמון הוא התזמון שהיה אתמול". 

"החמאס נמצא בבעיה. הבעיה הכי קשה שם זו הבעיה הכלכלית. אם המצב הכלכלי היה טוב או טוב יותר בעזה, אני חושב שהיינו רואים מצב קצת שונה. ישראל דווקא כן עשתה מאמצים לאפשר לעזה להשתקם, אפילו לא מבוטלים. אנחנו הרי לא יכולים לעשות את זה בפועל, אבל אנחנו יכולים לאפשר את זה דרך הסכמי הבראה, אפילו הפעלנו לחצים מסוימים שיעזרו להם להשתקם, אין איזו נכונות מאוד גבוהה במדינות ערב לתת כסף לחמאס, כי יודעים שרוב הכסף הזה הולך לכיסים שלהם ולא בהכרח לשיקום".

הוא הוסיף: "אבל הם עצמם, מעדיפים איזושהי אג'נדה שהיא קצת שונה, הם רוצים לשמר את הלחץ הכלכלי כחלק ממנוף הכוח שלהם, הבעיה היא שאת לא באמת שולטת בזה, ולכן המצב שם הוא על הפנים".

כשנשאל "לאיזה מציאות נכנס הרצי הלוי?", ענה זיו כי "רמטכ"ל זה באמת אחד התפקידים הכי קשים שיש, אם לא הכי קשה שיש, בעיקר בשכונה שלנו. יש חזית אחת שהוא צריך אותה סגורה ומגבה, וזה החזית הפנימית. ברגע שרמטכ"ל נכנס לתוך מקום שהקרקע תחתיו היא לא יציבה, בניסיונות לייצר איזושהי פוליטיזציה והשפעה לתוך הצבא, ובתקופה מאוד קשה בתקופה מפלגת כמו זו – לאחד את הצבא, לשמור על המוטיבציה, לשמור שקצינים ימשיכו לשרת, זה סיפור לא פשוט, והוא לא מקל על רמטכ"ל שיש לו אתגרים כל כך גדולים ביהודה ושומרון".

הרמטכ''ל היוצא אביב כוכבי ומחליפו הרצי הלוי (צילום: אבשלום ששוני)
הרמטכ''ל היוצא אביב כוכבי ומחליפו הרצי הלוי (צילום: אבשלום ששוני)

הוא המשיך: "הרמטכ"ל, בסוף זה בן אדם, למרות שהוא איש קשוח ורציני והכל, לחצים פוליטיים משפיעים עליו. ברגע שהוא טרוד בזה, אז זה מוריד לו כמו כולנו, איך אומרים, אחוזים ניכרים בריכוז של מה שהוא צריך לעשות הולכים למקומות אחרים. הוא צריך לרוץ לעיתונות כל בוקר, או לבדוק מה עוד פעם מישהו שם רוצה לחטוף לו או להשפיע במינויים שלו. זה דבר ראשון, ההרגשה שלו".

"הדבר השני, זה באמת העניין של ההשפעה של פני הדברים החוצה. ברגע שהממשלה נוקטת במהלכים שיכולים לסכן, נגיד את האיזון העדין שיש עם יהודה ושומרון, ברור שהדבר הזה מנוצל על ידיהם פעם אחת לעורר את השטח, ראינו את דברי אבו-מאזן שהוא חצי חי-מת כזה, הוא לא בדיוק מתפקד, אבל הוא ניצל את ההזדמנות של הממשלה הזו, והוא מנסה להרים את השטח, כולל את הגדודים ששייכים לרשות הפלסטינית. דבר כזה משנה את האיומים מבחוץ ומשנה את סדר היום של הצבא, ואתה צריך להתעסק בעצם בתוך גם הטרלול הפוליטי-ביטחוני נקרא לזה, וזה בהחלט משנה את סדר היום", הוא הסביר.

הוא התייחס להרצי הלוי, וסיפר: "הבחור הזה הוא פשוט תותח, תותח. הרצינות שלו, והאחריות שלו, והיציבות הנפשית והתפקודית שלו, זה דבר יוצא דופן. אני אגיד לך איך אני הרגשתי כמפקד שלו, למרות הפער בינינו - אתה מדבר איתו, אתה מקבל ביטחון מהפקוד שלך. הוא פשוט נושף בך ביטחון בצוק סלע איתן, נכתב עליו המשפט הזה".

סייעה בהכנת הכתבה: ירדן חדד 103fm