שר התרבות והספורט מיקי זוהר הגיב הבוקר (שלישי) בחריפות על מקרי האלימות שנרשמו אמש עם תום משחק הכדורגל באצטדיון טדי. ״הנחתי את הצוותים שלי לבדוק לעומק את האירועים שקרו אתמול במשחק בירושלים", אמר זוהר. "במסגרת התוכנית הלאומית למיגור האלימות בספורט שאנו מגבשים בימים אלו, ביקשתי להציב מצלמות בכל היציעים וזירות האירוע השונות במגרשים כדי לוודא שמירה על הסדר מצד האוהדים וכדי לוודא התנהלות סבירה מצד השוטרים והסדרנים".

לדבריו, "האלימות בספורט גואה, אין אפשרות לעבור כך על סדר היום ואנחנו נפעל בכל הכלים שיש ברשותנו כדי למגר את התופעה הזו סופית. כפי שאמרתי, אני רואה לנגד עיני את הטיפול באלימות במגרשי הספורט ומיגורה כאחת מהמשימות הקריטיות ביותר בתפקידי כשר התרבות והספורט של מדינת ישראל״.

מיקי זוהר  (צילום: נועם מוסקוביץ')
מיקי זוהר (צילום: נועם מוסקוביץ')

ד"ר עופר מוכתר, קרימינולוג ומרצה בכיר במכללה האקדמית אשקלון, שוחח עם "מעריב" על התוכנית של השר מיקי זוהר למיגור האלימות בספורט והבהיר כיצד התוכנית תוכל להצליח. לדבריו, זליגת האלימות אל המגרשים אינה תופעה חדשה, כי אם "ירושה" שמקבל שר הספורט החדש זוהר לטיפול במשמרת שלו. 

"לאחרונה נשמעות דעות התומכות בהקשחת הענישה כלפי אוהדי כדורגל אלימים לצד ניסיונות של גורמים שונים במשרד הספורט ובמנהלת הליגות לכדורגל להילחם בתופעת האלימות במגרשים על ידי מתן קנסות מנהלתיים והרחקת אוהדים מתפרעים. מחקרים שונים שנערכו במדינות שונות בעולם המחישו כי התמקדות בהרתעה בלבד לא מסייעת בהתמודדות עם תופעת האלימות לאורך זמן, במידה ולא נעשית פעולה הוליסטית רב מערכתית. על כן, לצורך הצלחת התוכנית למיגור האלימות, מקיפה ככל שתהיה, יש להידרש למספר נקודות חשובות", מסביר ד"ר מוכתר .

העימותים באיצטדיון נתניה. צילום: דוברות המשטרה

הוא ממשיך ומפרט: " תחילה, יש לטפל באוהדים אלימים באמצעות שינויים בחקיקה ובמערכות אכיפת החוק השונות. יש צורך ביכולת לאכיפה וענישה ממוקדת כנגד אוהדים בזמן אמת, שתגיע גם דרך שימוש בעזרים טכנולוגיים שונים. דבר נוסף, אם רוצים באמת להילחם בקומץ האלים צריך להשתמש במצלמות במעגל סגור".

"באותו רגע שבו נזרקת האבוקה, האוהד הזורק מצולם ואפשר לזהות אותו. אפשר לשלוח אליו סדרנים ולהוציא אותו החוצה באופן נקודתי. אם לא רוצים לגרום לבלגן בזמן אמת במשחק, אפשר לזהות היכן ישב כל אוהד ולשלוח אליו למחרת הבייתה הזמנה לדין או קנס. חשוב לציין ולזכור כי החלק הארי של אוהדי הכדורגל בישראל אינם אלימים ויש להימנע, ככל הניתן, מתיוג של יציעים שלמים וקהילות שלמות של אוהדים כ"עושי צרות". על ההתאחדות לכדורגל, המנהלת וגופי האכיפה השונים לקיים שיח משותף הבנוי  עם האוהדים  ולהגיע להסכמות מקובלות. שיח המבוסס על אמון הדדי".

הוא סיכם והוסיף: "במקביל למלחמה באוהדים האלימים, יש לעודד הגעה של גורמים נורמטיביים נוספים אל היציעים על ידי הוזלת כרטיסי משפחות, שיפור תנאי הצפייה והיחס אל האוהדים מן השורה. למשל: שיפור אמצעי התחבורה אל האצטדיונים, הוזלת מחירי הכרטיסים והקדמת משחקים הנערכים בשעות מאוחרות ומקשות, נכון להיום, על הגעת ילדים צעירים אל המגרשים."