בכיר שב"כ לשעבר, דביר קריב, הוא הראשון שנפגש עם יגאל עמיר בחדר המעצר לפני 28 שנים. בשיחה עם יואב מינץ ששודרה ב-104.5FM, נזכר קריב בתקופה, נוכח האיומים נגד רה"מ נתניהו: "בהחלט מחזיר אותנו אחורה לתקופה של אמירות בעייתייות שעלולות לגרום לאנשים להרגיש שכביכול יש להם רוח גבית מהמחנה שלהם לבצע פעילות אלימה, מה שגרם ב-95-94 למספר אנשים לא רק אחד יגאל עמיר שהצליח אלא למספר אנשים לעשות או לתכנן מעשים מאד מאד אלימים בישראל. זה בחלט חשש שחוזר לפרצוף ואתה אומר: 'אוי ואבוי מה קורה פה? לא הפקנו את הלקחים' אבל אני אומר כבר הרבה שנים שלא הפקנו את הלקחים".

"ב-2023 כאילו מגיעים למצב שכדי שיקשיבו לך אתה צריך להקצין", אמר קריב. "כדי שיקשיבו למה שאתה אומר, אתה צריך להיות יותר קיצוני מהקודם, זה פחות או יותר הטקסט של אל"מ זאב רז. אתה צריך להיות ראש המחנה הקיצוני, להקצין, להקצין, להקצין ואנחנו לא שמים לב. אני יכול להגיד לך מעובדות: זה שאנשים עושים את זה הם גורמים למפגע פוטנציאלי או מי שמתכנן את זה, או חושב, או מתלבט, מקבל רוח גבית".

האזינו לקטע מתוך התוכנית "קפאין":

קריב נזכר שוב בתקופת רצח רבין ואמר: "יגאל עמיר, מחבל יהודי אחר, אומר כמעט את אותו דבר: 'אני רצחתי את רבין אבל מי שלחץ על ההדק זה עם ישראל ששלח אותי. אם לא הייתי מרגיש את הרוח הגבית של המחנה, הייתי מתקשה לבצע את הרצח'. בעצם מחבל שאומר אני לא רוצה להיות מחבל 'רגיל', לא 'סתם' מחבל, אני רוצה להיות מחבל 'אידיאולוגי'. אני רוצה להיות 'שליח ציבור'".

בהתייחס לפעילות השב"כ בנוגע לביטויי ההסתה, הסביר קריב מדוע האמירה של אל"מ רז מטופלת בידי המשטרה: "הוא אמר בגלוי מה שהוא חושב. ברגע שיש אמירה ציבורית זה בטיפול המשטרה. שרות הבטחון הכללי מתמודד עם החשאיות, זאת-אומרת, עם אנשים שלא מדברים בטוויטר למשל, אלא מתכוונים לעשות מעשים קיצוניים. מה אומר רונן בר ראש השב"כ? הוא מזהיר שהשיח הגלוי שלא במגרש של שב"כ, משפיע על אנשים במגרש החשאי, המגרש של שב"כ. זה משהו מאד נדיר. פעם שלישית מקום המדינה שזה קורה. פעם ראשונה זה קרה כשכרמי גילון הזהיר באוגוסט 95', מפני הסתה שתוביל לרצח רבין, פעם שנייה קרה לא מזמן כשנדב ארגמן ראש השב"כ הקודם, אמר בסבב בחירות השלישי מתוך החמישה אחרונים, שהקצנה תוביל לאלימות ובא עכשיו רונן בר ואומר אותו דבר בהבדל אחד גדול שהוא מתכוון עכשיו לצד השני של המפה הפוליטית. זו פעם ראשונה מקום המדינה, בא ראש שב"כ ואומר: 'חבר'ה, להרגיע זה עלול להוביל למעשים קיצוניים', כי הוא הפיק את הלקחים מרצח רבין ושב"כ יודע שאווירה ציבורית עלולה להוביל מפגע פוטנציאלי להרגיש שיש לו רוח גבית ולכן הוא הא ואומר: 'חבר'ה תרגיעו את הרוחות'".

הפגנה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
הפגנה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

קריב התייחס להפגנות השבועיות: "הפגנות זה דבר חשוב בדמוקרטיות והן צריכות להיות גדולות חזקות וחוקיות שלא עוברות על החוק. הפגנות כאלה משפיעות על מקבלי ההחלטות. איך אני יודע? אני מסתכל לאחור ההיסטוריה על מוט אשכנזי אחרי מלחמת יום כיפור, גם ב-2011, בנימין נתניהו רואה מאות אלפי אנשים שמפגינים שבת אחרי שבת על המצב הכלכלי זה משפיע עליו. אני אומר צאו להפגנות, אני משתתף, נצא להפגנות משמעותיות, ראשי המחנה צריכים לדבר לא בקיצוניות אלא ללכד את המחנה עם מכנה משותף אחד של שמירה על החוק. זה שיש בהפגנות דגלי פלשתין, גורם לאנשים לא לצאת להפגנות. דיבור קיצוני גורם לאנשים לא לצאת מהבית. הם עושים הפוך על הפוך ופוגעים במחאה שהם מובילים".