נשיא חברת בואינג לגזרה הצבאית, טד קולברט, הגיע לביקור בין יומיים בישראל, נפגש היום (שני) עם עיתונאים ישראליים והתייחס למצב עסקאות המטוסים של ישראל וארה"ב עם החברה. לפי העסקאות שנחתמו, ינתנו למדינות ארבעה מטוסי תדלוק מסוג KC-46 "פגסוס" וטייסת מטוסי קרב חדישים מסוג F-15EX. במהלך ביקורו, קולברט נפגש גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ובכירי משרד הביטחון וצה"ל.

למרות ניסיונותיה של ישראל לזרז את מועד קבלת מטוסי התדלוק, שיאפשרו למטוסי קרב ישראלים להגיע בעת צורך הרחק משטח ישראל, בשלב זה לא חל כל שינוי במועד הגעת מטוסי התדלוק החדישים ארצה, והראשון בהם צפוי להגיע לישראל רק בעוד יותר משנתיים במהלך שנת 2025.

אלוף (מיל) עידו נחושתן, טד קולבר, היידי גראנט (צילום: לע''מ)
אלוף (מיל) עידו נחושתן, טד קולבר, היידי גראנט (צילום: לע''מ)

"פס הייצור שלנו עובד", אמר קולברט. "ההחלטה על הקדמת מועד הגעת המטוסים זו החלטה של ממשלת ארה"ב שצריכה לעשות תיעדוף שהרי מטוס שיוחלט להקצותו לחיל האוויר הישראלי יעכב הגעת מטוס לצבא האמריקני. אנחנו רוצים שזה יהיה הכי מהר שאפשר, זה לא תלוי בנו". מלבד ארבעת מטוסי התדלוק שישראל רכשה, יש לישראל אופציה לרכוש עוד ארבעה מטוסים נוספים.

בחודשים האחרונים נחתמה עסקה דרמטית נוספת, בין ישראל לארה"ב, בסכום משוער של 4.5 מיליארד דולר, נחתמה עסקה לרכישת טייסת של 25 מטוסי קרב מסוגF-15EX עם אופצייה לרכישת 25 מטוסים נוספים בעתיד. מועד המסירה עדיין לא נקבע.

בנימין נתניהו, טד קולבר (צילום: לע''מ)
בנימין נתניהו, טד קולבר (צילום: לע''מ)

מדובר במטוס הקרב החדיש ביותר, המבוסס על הF-15 הוותיק, שלאחרונה ציין 50 שנה מאז יצא לראשונה מהמפעל. המטוס החדש בעל הנדסה חדשנית, מערכות קרב מתקדמות, יכולת לשאת פצצות במשקל של טונות ולגמוע מרחק רב באוויר. "המטוס שלנו הוא עידן חדש", אמר קולברט. "אנחנו גאים בפיתוח של המטוס שהוא לגמרי 'גיים צ'יינג'ר'".