הערכה: קריסת מתווה הנשיא והחוקים שצפויים להיות מאושרים השבוע בקריאה שלישית בכנסת יובילו לעשרות פניות של טייסים במילואים להפסיק לטוס בשלב הזה. כבר עכשיו נרשמות יותר בקשות שלא להגיע לימי אימונים בשל עניינים אישיים, ובצה"ל נערכים לשבוע מורכב מאוד מבחינת מערך המילואים.

לאחר המשבר בחיל האוויר סביב טייסת 69 והשעיית אלוף משנה (במיל') גלעד פלד, עד לקריסת מתווה הפשרה של הנשיא יצחק הרצוג, נרשמה רגיעה מסוימת והקפאת מצב, כאשר מאחורי הקלעים התקיימו שיחות רבות בין בכירים בצבא לקציני מילואים. לדברי גורמים ביטחוניים, את מרבית תשומת הלב בסוגיה זו תופס חיל האוויר בשל החשיבות של אנשי המילואים שלו בשגרה ובמלחמה, אבל גם במקומות נוספים מורגשת דריכות גדולה בצבא לקראת השבוע הקרוב.

כבר בסוף השבוע האחרון, לאחר קריסת מתווה פשרת הנשיא, בצה"ל מאשרים כי הורגשה עלייה בפניות של אנשי מילואים שהודיעו כי יפסיקו בעת הזו להגיע למילואים - לעתים באופן נקודתי של יום אימונים ולעתים אף יותר מכך. במערכת הביטחון מעריכים כי העברת חוקים השבוע צפויה להחריף את המשבר גם בשיח מול הצבא. על פי חלק מההערכות, בחיל האוור צפויים עשרות טייסים כבר בשלב הזה להודיע או לבקש שלא להתייצב לאימונים.

ביום חמישי 450 אנשי מילואים של מערך המבצעים המיוחדים ועוד כ־200 אנשי מערך הסייבר ההתקפי של ישראל, המשרתים בצה"ל, במוסד ובשב"כ, היו הראשונים מכותבי המכתבים שמימשו את אמירתם כי לא יתייצבו אם חוקי הרפורמה המשפטית יעברו בקריאה שלישית - והודיעו כי לא יתייצבו לשירות מילואים התנדבותי החל מהיום.