בפארק מנשה נערך הערב (חמישי) טקס ההתייחדות עם 3,110 הנופלים מהקיבוצים במערכות ישראל ופעולות האיבה מאז ראשית ההתיישבות הקיבוצית בשנת 1909. 

טקס הזיכרון נערך בסימן 50 שנים למלחמת יום הכיפורים, בה נפלו 450 חללים מהקיבוצים, ובסימן 75 שנים למדינת ישראל.

בשם המשפחות השכולות נשאה דברים צופיה גומא ששכלה את שני אחיה - אפרים ודוד ישראלי במלחמת יום הכיפורים: "הזמן לא מרפא ולא מכהה את הכאב. החור שבלב בפנים, הגרון נחנק, ותחושת ההחמצה הנוראה על מותם של הנופלים, והידיעה מה הפסידה המדינה. הקושי לשאת את זכרם מלווה אותי תמיד".

טקס הזיכרון בפארק מנשה  (צילום: אלעד גוטמן)
טקס הזיכרון בפארק מנשה (צילום: אלעד גוטמן)

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר אמר: "התנועה הקיבוצית ששילמה מחיר כה כבד על הגנת המדינה וביטחונה תומכת בקיומו של צה"ל כצבא העם, ומתנגדת למתן פטור גורף לקבוצות שלומות בחברה הישראלית, למען ביטחונה של המדינה וחוסנה של החברה".   

תא"ל יוסי כראדי קצין הקשר והתקשוב הראשי, מקיבוץ החותרים סיפר כי בקיבוצו כמו ביתר הקיבוצים ישנו חדר, ישנה אנדרטה, עם שמות ופנים אשר במבט אחד, בכמה שניות של דומיה מקודשת, גורמים לנער הפוגש בהם - לעצור. להשיל שובבות וציניות ולהצטרף למסע הקיבוצי, החלוצי, הישראלי.

הטקס בפארק מנשה (צילום: אלעד גוטמן)
הטקס בפארק מנשה (צילום: אלעד גוטמן)

התנועה הקיבוצית איבדה את מיטב בניה ובנותיה כאשר ערכי היסוד שלה - חלוציות, התנדבות, תרומה לחברה ואחרים - הם אלו שהביאו אותם לכל חזית לחימה ולהשתתפות בקרבות הרואיים וכן, גם להיפצע או ליפול בקרב. דווקא ביום זה, חשוב להביט קדימה. הנוכחות המרשימה של בני הקיבוצים בפיקוד הבכיר של צה״ל ובכלל בחברה הישראלית כאילו אומרת לנופלים - לא לשווא לחמתם.