בניגוד למתנגדים הקולניים למרוץ הלילה בתל אביב, אני חושבת שאירועים כאלה הם חלק אינטגרלי מהפיכת העיר למה שהיא: מתוירת, נחשבת, תוססת ומובילה. תל אביב בשנים האחרונות הפכה לכרך מטופח שמציע הכל מהכל. לא שאין מה לשפר. יש והרבה. אבל קיום אירועים המוניים במרחב האורבני הוא מאפיין של כל עיר בסדר גודל כזה, והעובדה היא שהאירועים הללו מושכים קהל רב גם מחוץ לעיר ואפילו מחו"ל. 

אפילו עם המסחור אני יכולה לחיות בשלום אם רק היה ברור שהכסף שהעירייה מכניסה בזכות הקשרים עם נותני החסות מיועד לשיפור איכות החיים של תושבי העיר. הבעיה מתחילה כאשר העירייה מתחילה "להתחזר" ואינה עושה מאמץ לאזן בין ההנאה שבאירוע חגיגי לבין סבלם של התושבים שבסך הכל מנסים לשרוד עוד יום בכרך הגדול. תמיד יש תחושה כאילו החגיגות והמרתונים והמצעדים והמרוצים הם בעיה שלהם. רציתם לגור בתל אביב? תסבלו. את זה אולי יכולים הירושלמים לומר, אבל לא עיריית תל אביב. 

נכון, למי שנתקע ועומד בפקקים מספיק אירוע אחד כדי לתלוש את שערותיו. אבל אם יש כמה אירועים, אפשר היה לפזר אותם בצורה יותר הגיונית על פני לוח השנה, ולא לערוך את מרוץ הלילה שבועיים אחרי מרוץ האופניים בסוכות. 


מרוץ הלילה בת"א. צילום: אבשלון ששוני

אפשר היה לגבש מסלול קצת יותר מתחשב למרוץ הלילה - לא חייבים לרוץ בשדרות רוטשילד ובדיזנגוף, אפשר לרוץ לאורך הטיילת ובפארק הירקון, בשולי העיר. ממילא זהו מרוץ לילה, והנוף הוא לא העיקר. אפשר לערוך את המרוץ במוצאי שבת, לאחר הזזת השעון לשעון החורף, וכך גם לאפשר זמן היערכות למקיימי מצוות, וגם לא לחסום את הגישה אל ומהבית למי שלא יכולים להרשות לעצמם לקחת יום חופש מהעבודה ולהסתגר בבתים בגלל המרוץ.

והכי חשוב, אפשר להתחשב בכיסי התושבים ולא לנצל את המצוקה שנוצרה עקב החסימות והפקקים, ולהגמיש את חוקי החניה העירוניים. מה עשתה עיריית תל אביב בבוקר שלמחרת המרוץ? שלחה את פקחיה לרשום דוחות לתושבי העיר או אורחיה שלא הצליחו להגיע הביתה, שמקומות החניה שלהם צומצמו כדי לפנות מקום לרצים ושנאלצו להניח את האוטו בכל מקום פנוי. חלק מהתושבים אפילו חנו באדום-לבן בהוראת השוטרים. זאת ועוד, השוטרים היו אדיבים ואחראים מספיק כדי להתקשר(!) לאותם תושבים בשש בבוקר ולהתריע בפניהם שעליהם להזיז את מכוניותיהם, אחרת יסתערו עליהם פקחי העירייה, אבל בשבע וחצי כבר היו הקנסות מונחים על השמשות. בשבע וחצי בבוקר. 

בלי להכיר את סדרי העבודה של הפקחים, לא יפליא את רוב התל-אביבים אם הפקחים הונחו לצאת לעבודה מוקדם מבדרך כלל. חלוקת הדוחות היא לא רק חוסר התחשבות, זוהי נבזות. שליחת יד אלימה לכיסו של התושב שלא נותרה לו כל ברירה. זה לא שהוכשרו חניונים עבור התושבים שמקומות החניה שלהם הופקעו. זה לא שהעירייה פרסמה שמות של רחובות שחניה לא חוקית בהם יום אחד בשנה תפריע פחות מאשר ברחובות אחרים, ולכן מומלץ למופקעי החניה להעמיד את מכוניותיהם שם. לא, עיריית תל אביב, ברצותה להידמות לעיריות המובילות בעולם הבינה כנראה שיש פוטנציאל כלכלי לא רק במסחור המרוץ אלא גם בהתעללות באזרח - במקום ללכת לקראת מי שנפגעים מהחגיגה הספורטיבית. 

וזה מה שהופך את מרוץ הלילה ואת האירועים האורבניים האחרים של העירייה ממשהו שעל האזרח לקבל ולברך עליו למשהו מוקצה ומעורר התנגדות. גם מי שלא רץ במרוץ הלילה יכול להבין שבתור הבירה התרבותית של ישראל, צריכים תושבי תל אביב לספוג פה ושם אי נוחות. אבל אי אפשר להבין איך מרשה לעצמה העירייה לנצל את מצוקת התושבים, להימנע מכל ניסיון להקל עליהם ועוד לקנח עם כאפה. בירה מובילה בעולם? בברלין, פריז וניו יורק זה בטוח לא היה קורה.  

הכותבת היא עורכת התוכנית "מה בוער" בגלי צה"ל