צירוף מקרים מוזר: לצד פתיחת מושב הכנסת והחגיגה הדמוקרטית בשבוע שעבר, לא הרחק משם, עלה להר הבית ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה על מנת להתפלל במתחם שבירושלים. המהלך אושר על ידי ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון יעלון. זו אינה בדיחה, אלא אמת לאמיתה.

ראש ממשלת ישראל, הלוחם ללא חת נגד ממשלת חמאס שבראשה עומד ראמי חמדאללה, מאשר את עלייתו של הלה לקודש הקודשים בירושלים, הלוא הוא הר הבית. הייתכן שראש ממשלת ישראל ושר הביטחון שלה יעשו מעשה כה מרחיק לכת? התשובה היא כן רבתי. אל מול עיני אזרחי ישראל הוקרנו תמונות העלייה להר הבית של ראש ממשלת חמאס, שנתניהו כה מלין עליה. זה לא ייאמן.

הנה ציטוט מן העיתונות המדווחת על דאגתו העמוקה של נתניהו מהקמת ממשלת חמאס בחסותו של הנשיא הפלסטיני אבו מאזן: "בראיון לסוכנות הידיעות אי.פי הודה נתניהו כי הוא ‘מוטרד מאוד מהחלטת ארצות הברית לעבוד עם ממשלת האחדות. נתניהו הפציר במדינות העולם לא לקיים מגעים עם הממשלה הפלסטינית החדשה, משום שחמאס הוא חלק ממנה.

ארה"ב צריכה להבהיר באופן ברור לאבו מאזן שהסכם עם חמאס הוא לחלוטין בלתי מתקבל על הדעת", אמר נתניהו. מילים כדורבנות, אלא שראש הממשלה של אותה ממשלה שנתניהו דיבר עליה לפני כמה חודשים, מורשה היום לעלות להר הבית בירושלים לצד פמליה מכובדת, שבה נכלל גם ראש המודיעין הפלסטיני. 


נגד חמאס או לא? נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם

בפרפראזה על המעשה הזה זכורים דבריו הבלתי נשכחים של שרון על נתניהו: "יד שמאל אינה יודעת מיד ימין". השאלה היא מיהו נתניהו האמיתי? זה שטוען לגבי הממשלה הפלסטינית שהיא ממשלת חמאס ואסור, בשום פנים ואופן, לדבר עמה, או נתניהו המאפשר את ביקורו של ראש הממשלה הפלסטיני על הר הבית להתפלל כשבירושלים מהומות הפלסטינים בעיצומן? לא ברור.

ואם לא די במה שהובא לעיל, הנה ציטוט מפיהם של גורמים רמי דרג בירושלים, כלומר ראש הממשלה עצמו: "אם הממשל האמריקאי מעוניין לקדם את השלום", עליו "לקרוא לאבו מאזן לבטל את ההסכם עם חמאס ולשוב לשיחות השלום עם ישראל". חזק מאוד. לממשל אסור להידבר עם ממשלת חמאס. 

לנתניהו ויעלון מותר לאשר לראש ממשלת חמאס לעלות להר הבית באחת התקופות היותר רגישות והיותר קשות לירושלים עצמה, כשבמרכז התעמולה של המתפרעים והארגונים הפלסטיניים נושא המסגדים שישראל, כביכול, רוצה להרוס אותם. מיד עם קום ממשלת האחדות הפלסטיני התכנס הקבינט כדי להחליט על התגובה המתאימה.

וכך דווח בתקשורת בסיום ישיבת הקבינט: "הקבינט החליט פה אחד כי ישראל תראה בממשלה הפלסטינית כנושאת באחריות על כל הפעולות הפוגעות בביטחונה. אבו מאזן אמר היום כן לטרור ולא לשלום". בעקבות הפיגוע הדריסה הרצחני מלפני כשבוע וחצי, שבו נהרגו תינוקת כבת שלושה חודשים ובחורה צעירה, אמר ראש הממשלה: "כך פועלים שותפיו של אבו מאזן לממשלה".

אז לאחר כל אלה ועוד רבים אחרים שצר המקום להכילם, ראש הממשלה ושר הביטחון מאפשרים לראש ממשלת חמאס, כהגדרתם, לבקר בירושלים, בהר הבית המהווה מוקד להתפרעויות קשות, להתפלל ולהעביר מסר ברור לכל העולם. זו ממש תבונה מדינית שאין למעלה ממנה.

הכותב הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי