המשטמה ההדדית בין שני האהודים - אולמרט וברק - הגיעה לשיא חדש עם חשיפת תוכן הקלטת בערוץ 10 בין ראש הממשלה לשעבר אולמרט למזכירתו שולה זקן. ישראל היא אחת משש יצואניות הנשק הגדולות בעולם. בשנת 2013 הסתכם הייצוא הביטחוני ב-6 מיליארד דולר. היקף העמלות בענף נע בין 3% ל־10%. המון כסף מחליף ידיים וכיסים. הפיתוי הוא עצום.

יש בענף הזה הרבה שוחד המוסווה כ"עמלות". אחד המכשולים שניצבו לקבלת ישראל ל-OECD (הארגון הבינלאומי לכלכלה, שיתוף פעולה ופיתוח) היה השם הרע שיצא לישראל בתחום סחר הנשק, העמלות והחשדות לשוחד. ישראל הבטיחה שתעשה הכל לעמוד באמות המידה המחמירות של הארגון, אך היא עדיין ממוקמת נמוך במדד השקיפות בסחר נשק בקרב מדינות הארגון.

זה שנים פורחות בקרב סוחרי נשק ישראלים וזרים, מתווכים למיניהם, פוליטיקאים ופקידים, שמועות דומות לאלה שהשמיע אולמרט. בכל עסקת נשק גדולה שנרשמה בשנים האחרונות - הודו, מדינות המפרץ, קזחסטן - הן שבו וצצו ואף הגיעו לעיתונאים, שכמה מהם ניסו לבדוק אותן ולא מצאו שום ראיות.

זה שנים שבין אולמרט לברק מתקיימים יחסי תיעוב, סלידה ואף שנאה. על פי פרסומים בחו"ל, זה התחיל על רקע התנגדות זמנית של ברק ב-2007 וניסיונותיו לעכב את תקיפת הכור הגרעיני בסוריה, המיוחסת לחיל האוויר. אולמרט חשד כי מאחורי התנהלותו של ברק עומדים מניעים זרים, ובהם התקווה שוועדת וינגורד לחקר מלחמת לבנון השנייה תמצא את אולמרט אשם, תיאלץ אותו להתפטר מראשות הממשלה, וברק יירש אותו. אולמרט רואה בברק את האדם האחראי מכולם לכך שנאלץ להתפטר מתפקידו כראש ממשלה, כשהחלו החקירות נגדו בחשד למעשי שחיתות. מאז הוא לא שוכח ולא סולח.


שנים של יחסי תיעוב וסלידה. אולמרט וברק. צילום: פלאש 90

ברק הכחיש את דברי אולמרט וקרא להם "איוולת", אך עובדה היא שמי שהיה קיבוצניק תפרן, ואחר כך רמטכ"ל, שר פנים, ראש ממשלה ושר ביטחון, הוא כיום כנראה הפוליטיקאי לשעבר העשיר ביותר בישראל. בראיון שהעניק בחודש שעבר לערוץ 1, הוא התחמק מהשאלה כיצד התעשר ואמר כי הוא אדם פרטי ומשלם מסים כחוק.

זה נכון. אך הוא גם איש ציבור. וכשהדברים חמורים שכאלה נאמרו עתה מפי ראש ממשלה לשעבר (אפילו אם מדובר בראש ממשלה שהורשע בשחיתות ובלבו שנאה כלפי ברק), בכל זאת היה רצוי שברק ימסור לציבור דין וחשבון מפורט יותר. הוא יכול גם לתבוע את אולמרט על הוצאת דיבה.

רצוי גם שהיועץ המשפטי לממשלה ייתן את דעתו ויורה על בדיקה בנושא. זה צריך להיות חשוב גם לברק כדי שהעננה הזו תתפוגג ומהר.