ועדת פרס נובל הודיעה היום (ב') על זכייתם של המדען הבריטי-אמריקאי ג'ון אוקיף ושותפיו הנורבגים, בני הזוג, מאי-בריט ואדברד מוזר, בפרס נובל לרפואה ופסיכולוגיה על גילוי "ה-GPS הפנימי" של המוח, אשר מאפשר לבני האדם לנווט בחלל ולסייע לנו להבין מחלות כמו אלצהיימר. 

הצוות זכה בפרס היוקרתי, הנושא עימו גם מענק של 1.1 מיליון דולר, בשל גילוי התאים המרכיבים את מערכת המיקום במוח. "הגילויים פתרו בעיה שהעסיקה פילוסופים ומדענים במשך עשרות שנים", נכתב בנימוקי ועדת הפרס ממקום מושבה במכון הרפואי קרולינסקה שבשבדיה.  

על פי הוועדה, הגילוי עוסק בשאלה "כיצד יוצר המוח מפה של המרחב המקיף אותנו, וכיצד אנו מסוגלים לנווט בסביבה מורכבת?". 


ההכרזה על זוכי הנובל, היום. צילום: רויטרס

בני הזוג מוזר מצטרפים למועדון האקסקלוסיבי של ארבעה זוגות נשואים שזכו בנובל, ואשר כוללים מדענים גדולים כמו פייר ומארי קירי. הם פועלים במרכזי מחקר בעיר טרונדהיים בנורבגיה. אוקיף מנהל את המרכז להתנהגות ומערכת עצבים בלונדון.

מיי בריט מוזר, בת ה-51, סיפרה על הרגע בו שמעה על הזכייה: "הייתי בשוק כששמעתי ואני עדיין בשוק. זה כל כך נהדר ומרגש. הייתי בין פגישות כאשר קיבלתי את השיחה". לדברי מיי בריט מוזר, בעלה, בן ה-52, לא קיבל את הבשורה המשמחת היות והיה על מטוס בדרכו למינכן. "הוא גם יהיה בהלם". 

על השאלה מה סוד השותפות שלהם, היא ענתה: "תשאלו אותי מה הסוד שבגללו התקדמנו יחד כל כך הרבה בתחום המדע. יש לנו את אותן השאיפות. אנחנו אוהבים להבין ואנו עושים זאת על ידי כך שאנו משוחחים אחד עם השני ועם אנשים אחרים ואז מנסים להתמודד עם השאלות בדרך הטובה שבה אנו יכולים".

פרס נובל לרפואה הוא הראשון המוענק בכל שנה. הפרסים בתחומי המדע, ספרות ושלום הוענקו לראשונה בשנת 1901 בהתאם לצוואתו של ממציא הדינמיט, איש העסקים אלפרד נובל. 

סרט המתאר את פועלם של בני הזוג מוזר: