רופאים מישראל סייעו בחודש שעבר להקים את רשת המרפאות הראשונה לשימור פוריות בהודו.

"במבצע צוק איתן הגיעו אלינו רופאים מהודו, מאוקראינה ומארה"ב לקורס שימור פוריות בבית חולים שיבא", מספר פרופסור דרור מאירוב, רופא בכיר ביחידה להפריה חוץ גופית ושימור פריון בבית החולים בתל השומר, "בהודו התחום הזה לא היה מפותח בכלל, ובעקבות הקורס פנתה אלינו קבוצת רופאים בבקשה שנבוא אליהם לסייע בהקמת מרפאות לשימור פוריות. יצאנו אליהם משלחת של ארבעה - ד"ר שני פאלוך, ד"ר תמר פרי, פרופ' איתן לוננפלד ממביה"ח סורוקה ואנוכי - והשתתפנו בכנס שבו הקימו את החברה ההודית לשימור פוריות.

"המסר שם היה שהם מתחילים להיכנס לבתי החולים ולקדם את התחום של שימור פוריות, המאפשר לחולות במחלות ממאירות לשמר את פוטנציאל הפוריות שלהן, כך שיוכל להתקיים גם לאחר נטילת תרופות כימותרפיות או טיפול בהקרנות, שעלולים לפגוע בשחלה ובביציות. זמן קצר לאחר מכן הוקמו המרפאות הראשונות ברחבי המדינה. אנחנו ממשיכים ללוות אותם מישראל בייעוץ, באמצעות מיילים וטלפונים", הוסיף פרופ' מאירוב.


חסמים תרבותיים וחברתיים שלא מאפשרים ביצוע. ילדים בהודו. צילום: רויטרס

"בהודו, עלות ההפריה החוץ-גופית גבוהה ויש חסמים חברתיים ותרבותיים משמעותיים שלא מאפשרים לבצעה במקרים רבים", מספרת ד"ר נליני מג'אן, מנהלת החברה החדשה לשימור פוריות בדלהי, "האפשרות לספק חלופה של שימור רקמת השחלה לחולות בסרטן, למשל, תשנה את חייהן של נשים רבות ותאפשר להן להביא ילדים לעולם.

פניתי לרופאים הישראלים כדי שיעזרו לנו להוציא את היוזמה לפועל. כבר מהפגישה הראשונה שלנו איתם הייתה אינטרקציה נפלאה. הניסיון הרב שלהם בתחום עוזר לנו לשפר את הידע ואת ההבנה שלנו, ובעזרת הקשר הרציף איתם אני מקווה שנצליח לקדם את הפרויקט הזה ולספק תקווה לנשים רבות הסובלות מבעיות פוריות".

זו אינה הפעם הראשונה שקבוצת הרופאים הישראלית עוזרת למדינה אחרת להתפתח בתחום שימור הפוריות. "בשנת 2012 עשינו מהלך דומה ברוסיה והקמנו את התחום בסיביר, ובשנה שעברה התחלנו לעבוד גם עם פולין", ממשיך פרופ' מאירוב, "ההליך דומה בכל פעם - הם מגיעים אלינו לקורס, לאחר מכן אנו נשארים עמם בקשר ומייעצים להם".