כשנתיים לאחר שארגוני זכויות אדם ברוסיה אולצו להירשם מחדש כ"סוכנים זרים" על פי חוק פדרלי לא חוקתי מנובמבר 2012, פתחו השלטונות במוסקבה בהליכים משפטיים לסגירת ארגון Memorial "התנועה למען זכויות אדם" - שהוא ארגון גג העוסק בזכויות אדם במדינות שהיו חלק מברית המועצות לשעבר מאז 1992.

אשמתו של הארגון, בכך שפתח בחקירת הדברים שהתרחשו בגולאג בתקופת שלטונו של יוזף סטאלין ועד לפלוגות המוות שהפעילה ממשלת רוסיה בצ'צ'ניה החל משנות ה-90 של המאה הקודמת. 

יש לציין כי הגולאג הוא ראשי תיבות של "המנהלה הראשית של מחנות עבודה למטרת תיקון" והיה סניף משירותי ביטחון הפנים של ברית המועצות לשעבר, אשר עסק בהפעלת מערכת עונשין באמצעות מחנות עבודת בכפייה. מחנות אלו יועדו לפושעים מכל הסוגים, אך בפועל נודע הגולאג בעיקר כאמצעי של דיכוי יריבים פוליטיים ומתנגדי המשטר הסובייטי.

השימוע בבקשה לסגור את הארגון, יתנהל באמצע החודש הקרוב בבית המשפט העליון במוסקבה, וכבר עתה מדגישים בכירים בארגון כי ההליכים שבהם פתח משרד המשפטים במטרה לפרק את הארגון משוללי כל יסוד.


החלטה מעוררת מחלוקת. ולדימיר פוטין. צילום: רויטרס

יאן רצ'ינסקי, בכיר הארגון הדגיש: "מדובר בפגיעה באנשים שבשני העשורים האחרונים עשו עבור המדינה, מה שהייתה אמורה היא עצמה לעשות". בארגון חוששים שעם סגירת Memorial יצטרכו עשרות ארגוני זכויות אדם העובדים תחת חסותו להירשם מחדש במשרד המשפטים במוסקבה.

עם זאת, לא כולם בהנהגה הבכירה ברוסיה מסכימים עם צעד זה שהוא חריג בחומרתו - סגירת ארגון שפועל זה למעלה מ-30 שנה למען זכויות אדם. מיכאל פידוטוב, יועצו של הנשיא ולדימיר פוטין לענייני זכויות אדם שעומד בראש מה שמכונה "המועצה לזכויות אדם", הביע תקווה שהבקשה לא תאושר על ידי בית המשפט, והוסיף כי "במדיה ובית המשפט יחליט על סגירת הארגון, הדבר יפגע קשות בתדמית של רוסיה".

יש לציין, כי מאז המחאות נגד חזרתו לקדנציה שלישית של פוטין כנשיא ב-2012, הגבירו השלטונות את הלחצים על ארגוני זכויות אדם. גם סגירת 15 ערוצי טלוויזיה בחודש שעבר, היו חלק מסגירת הפיות, על פי פעילי זכויות אדם במדינה, שמנהל הקרמלין נגד מתנגדיו.