טורקיה ספגה עלבון צורב כאשר הובסה ע"י ספרד בהתמודדות על מושב במועצת הבטחון. בבחירות שהתקיימו היום במליאת עצרת האו"ם נבחרו חמש מדינות כחברות חדשות בלתי קבועות במועצת הבטחון והן תחלפנה חמש חברות לתקופה של שנתיים.

החמש שנבחרו היום: אנגולה כנציגת המדינות האפריקאיות, מלזיה כנציגת ארצות אסיה, וונצואלה כמייצגת אמריקה הלטינית, ניו זילנד וספרד כמייצגות אירופה המערבית. החברות החדשות יתחילו לכהן במועצת הבטחון בינואר 2015 עד לדצמבר 2016 .

ניו זילנד, אנגולה, ונצואלה ומלזיה נבחרו בסיבוב הראשון של ההצבעה. נדרשו שני סיבובי בחירות נוספים שבסופם גברה ספרד על טורקיה. ההפסד של טורקיה בלט במיוחד והיה לשיחת היום במסדרונות בניין האו"ם. המשלחת הטורקית ניהלה בימים האחרונים מאמץ הסברתי אינטנסיבי בקרב משלות הארצות החברות באו"ם בניו יורק ובמקביל פעלו שגרירים ודיפלומטים טורקים בבירות של מדינות מרכזיות ומובילות.


מועצת הביטחון של האו"ם. איתות לטורקיה. צילום: רויטרס

משלחת טורקיה באו"ם קיימה בשבוע האחרון תערוכת צילומים בבניין האו"ם שהראתה תמונות של פליטים מסוריה ומעיראק השוהים במחנות במדינה. שר החוץ של טורקיה הגיע במיוחד וקיים סבב שיחות עם שגרירים וראשי משלחות. השגריר באו"ם הזמין שגרירים ודיפלומטים לקבלת פנים מיוחדת לקראת ההצבעה.

בשיחות בקרב דיפלומטים התפרש הכישלון הטורקי להיבחר למועצת הבטחון כביטוי למורת רוח הרווחת בקהילה הבינלאומית מעמדתה של והתנהלותה לגבי המלחמה נגד דאעש. טורקיה, לה יש צבא חזק ועמדות צבאיות בגבול עם סוריה נמנעת מהשתתפות צבאית פעילה נגד דאעש ומסרבת להעמיד בסיסי אויר בשטחה כסיוע להפצצות האויר שמבצעות ארה"ב וצרפת נגד כוחות דאעש בסוריה. באו"ם גם מבקרים את טורקיה על שהפציצה כוחות כורדים.

הניו יורק טיימס כתב היום, שהתנהלותה של טורקיה מול קואליציית המדינות נגד דאעש "עוררה באו"ם את השאלה האם היא ראויה עכשיו לקבל פרס בצורת
מושב במועצת הבטחון".