תנועת "אם תרצו" מקימה בכנסת את "המשמר הציוני-הדמוקרטי" - התארגנות של פעילי ימין שישקיפו מקרוב ויעקבו אחר פעילות חברי הכנסת בנושאים ציוניים וידווחו עליה.

זאת, כמשקל נגד לפעולות שלארגוני שמאל ועמותות הפועלות במשכן בהשראת או במימון הקרן החדשה לישראל. בחוברת הדרכה לפעילי "המשמר הציוני הדמוקרטי", שהגיעה לידי "מעריב-השבוע" נכתב כי "מדינת ישראל, שהוקמה כמדינה יהודית על פי מגילת העצמאות ומתנהלת באופן דמוקרטי, לא יכולה לשרוד ללא השמירה על צביונה היהודי־ציוני, שמהווה את המסד הבטוח לקיום ולהבטחת הדמוקרטיה. 

בשנים האחרונות התגברו בכנסת ישראל הגורמים שקוראים תיגר על זהותה של המדינה, ובכך מסכנים את זכותו של העם היהודי למדינה ריבונית בארץ ישראל ואת הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. תופעות אנטי־ציוניות ופוסט-ציוניות נשמעות בכנסת ומסכנות את המפעל הציוני".


פעילי "אם תרצו" מפגינים נגד שחרור מחבלים. "הציונות בסכנה". צילום: אלוני מור

לדברי ראשי התנועה, אותו משמר ציוני-דמוקרטי הוקם מתוך מטרה של פיקוח, למידה ויוזמה שנועדו להבטיח את פעולותיהם של חברי הכנסת לחיזוק אופייה היהודי־ציוני והדמוקרטי של מדינת ישראל ולמניעת תופעת דה-לגיטימציה מבפנים.

במדריך נכתב עוד כי חברי המשמר יקחו חלק בדיוני ועדות הכנסת, בייזום הצעות חוק לחיזוק אופייה הציוני של ישראל, "וידאגו שחברי הכנסת הנבחרים לא ישכחו כי נבחרו על־פי רצון הרוב שמאמין בחיזוק ובשמירה של צביונה היהודי-דמוקרטי של  מדינת ישראל".

כאמור, חברי המשמר ישתתפו בדיוני ועדות הכנסת בתחומים של חינוך, אקדמיה, מילואים, שוויון בנטל, שילוב מיעוטים, קרקעות, פשיעה נגד חקלאים, התיישבות, אנטישמיות, ובכל דיון המשפיע על אופייה הציוני-דמוקרטי של מדינת ישראל.

בסוף כל מושב יפרסם "המשמר הציוני" את המדד הציוני-דמוקרטי, שבו יציינו לשבח או לגנאי את חברי הכנסת על פעילותם. זאת ועוד: פעילי המשמר הונחו להגיש דוח מעקב אחר פעילות חברי הכנסת, אך גם אחר פעילות של עמותות שמאל בקרב הח"כים.

בדוח הם יתבקשו בין היתר לציין אם נכחו בדיון נציגים של ארגוני שמאל קיצוני ואם נוצר קשר בין ח"כים מסוימים לבין אותם נציגי ארגונים, אם אירע אירוע לא צפוי במהלך הדיון, אם כניסת צוות צילום לוועדה גרם לנוכחים להתנהג באופן חריג ולמי מהם, ו"אם חבר כנסת הפגין בקיאות התלהבות מיוחדת", כהגדרת כותבי החוברת.

הללו גם מבקשים מפעילי המשמר לנסות "להתייחס לכל חברי הכנסת שנכחו בדיון. נסו למצוא את בעלי האינטרסים  פוליטיים היושבים בוועדה, מלבד חברי הכנסת. מה הקשר בינם לבין חברי הכנסת ומה טיב התקשורת ביניהם במהלך הדיון".

לדברי רונן שובל, מייסד "אם תרצו" ואחד מהוגי המשמר, "עצם הנוכחות של אנשי הארגון בדיוני ועדות הכנסת השונות עשויה להשפיע על אופן התנהלות הדיון ועל הנוכחים בו, שידעו מעתה כי פעילי המשמר משקיפים ומצפים מהם לקידום עשייה ציונית ודמוקרטית בכנסת".

שובל גם מאמין שנוכחות פעילי המשמר תשפיע על חברי הכנסת ליזום ולהוביל פעילויות ציוניות והעמותה נותנת רוח גבית לעשייה שכזו. "אחת האסטרטגיות של הקרן החדשה לישראל היא לפעול באמצעות שורה ארוכה של ארגונים שלא תמיד חבר הכנסת, המסתייע בהם, יודע או מבין את האג'נדה האמיתית שעומדת מאחוריהם", מסביר שובל.


הפעילות תסייע לחשוף פעילויות של ארגוני שמאל בקרב הח"כים. שובל. צילום: אלוני מור. 

הוא הוסיף כי "בהרבה מקרים, אם אותם ח"כים היו יודעים שמדובר בלוביסטים הקשורים לקרן החדשה לישראל, הם היו זורקים אותם מהחדר. ישנם עשרות ארגונים כאלה הממומנים על ידי הקרן החדשה שמשפיעים על חברי הכנסת, בעוד שקולו של הציבור הרגיל לא נשמע. לכן הקמנו את 'המשמר הציוני-הדמוקרטי'".

שובל טוען כי פעילות המשמר תסייע לחשוף פעילויות של ארגוני שמאל בקרב הח"כים, אך גם תאפשר להציג בדיונים, בוועדות ובפני חברי הכנסת עמדות מאוזנות יותר. "מעכשיו גם קולנו יישמע בכל מקום. אנחנו ניתן קונטרה לארגוני הקרן החדשה, נפעל בשם הרוב הציוני במדינת ישראל ולא נפקיר את הזירה לגורמי השמאל", הצהיר שובל.