בעשרה ימים הושתלו בבית החולים רמב"ם שש כליות בארבעה חולים. מתוך ששת הכליות שהושתלו ברמב"ם, בוצעו בשני מטופלים השתלות כליה כפולות, כאשר שני המטופלים הללו קיבלו שתי כליות כל אחד, שהושתלו בהם במסגרת פרוצדורה ניתוחית מורכבת. בשל המחסור באיברים מול הגידול בממתינים להשתלה, נוהל זה החל לפני מספר שנים במקרים שבהם מצבן של כליות התורם הוא גבולי, וביצוע ההשתלה הכפולה נועד להגדיל את אחוזי הצלחת ההליך.

אחד המושתלים הוא אורי בדלר, בן 63 מגבעת אבני, אב לארבעה ומהנדס תעשייה במקצועו, שהמתין לכליה ארבע שנים. לדבריו הטלפון שהגיע מרמב"ם תפס אותו בהפתעה: "לא האמנתי שזה קורה", סיפר, "כשד"ר רמדאן התקשר, שאלתי אותו "מה לעשות"? הוא אמר לי לצחצח שיניים ולהגיע, וזה בדיוק מה שעשיתי".

השתלה נוספת, הפעם של שתי כליות בוצעה באסתר סטמקר, אף היא בת 63, שהגיעה לרמב"ם מבאר שבע. סטמקר היא אם לשבעה ילדים, אשר המתינה לכליה שמונה שנים.

מימין לשמאל: אורי בדלר, ד"ר ראוי רמדאן, מנהל יחידת המעקב אחרי מושתלי כליה ברמב"ם, אסתר סטמקר ואמינה אבו אל-היג'א. צילום: פיוטר פילטר

ימים ספורים לאחר מכן בוצעה השתלה נוספת, הפעם באמנה אבו אל-היג'א, בת 45 מטמרה שבגליל המערבי. אבו אל היג'א, אם לשלושה שהמתינה לכליה שמונה שנים, קיבלה בתרומה את כלייתו של החייל לי חסין, בן 19.5 מפרדס חנה, אשר נפטר לאחר שהתגלה גידול בראשו ואיבריו הצילו את חייהם של שישה אנשים.

"עברנו לא מעט בשנים האחרונות, וחיכינו לכליה שתגיע ותחזיר לנו את אמנה שהכרנו", שיחזר מאמין אבו- אל היג'א, בעלה של אמנה, "ביום של ההשתלה קראתי את הידיעה על החייל שנפטר בתקשורת והבנתי שהוא התורם. הסיפור היה פשוט מצמרר וכואב לנו הלב על הבחור הצעיר. אין לנו קשר עם משפחתו, אבל אנחנו מבקשים לומר להם שליבנו איתם ואנחנו משתתפים בצערם, ומודים להם על נדיבותם".